پرسش های خداوند از ما - ۹

 

سؤال نهم 

 

 

 

سوره یس - آیه ۷۷

نظرات 72 + ارسال نظر
مصطفی مهران پور --> اقتصاد نظری سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:34 ق.ظ

به نام خالق لیلة القدر . معنی آیه : آیا انسان ندید (و نیاندیشید) که ما او را از نطفه‏اى (بى مقدار) آفریدیم؟ پس اینک ستیزه جویى آشکار شده است. همچون سوالات دیگر طرح شده اشاره به هیچ بودن انسان در برابر جلال و جمال الهی می کند. البته باید بگوییم این آیه شان نزولی نیز دارد اما نمی توان گفت که تنها به آن محدود است بلکه این قرآن برای تمام زمان هاست. حال که انسان دیگر از نظر ارزشی هیچ است و طبق فرمایش مولا : (اوله نطفه و آخره جیفه) است دیگر عصیان و سر کشی از فرمان خدا چه معنی می دهد؟ به کدام دلیل و دادخواست انسان از فرمان حق تعالی سر پیچی می کند؟ در شرایطی که این دین خدا برای خود ما سودمند است و برای ما فرستاده شده است ؛ باز هم سرپیچی معنی پیدا میکند ؟ مسلما خیر . پس چرا او دشمن آشکار و خصیم خداوند شده است . خداوند که از این نافرمانی زیانی نمی بیند!!‌ پس اولین راه برای شکستن نفس خود هیچ دیدن خود است. زیرا این نفس است که ما را به بدی امر به میکند. باشد که از فرمان خدا اطاعت کنیم که سعادت دنیا و آخرت ما در آن است.

اعظم بدری - سازمان مرکزی سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:09 ق.ظ

آیا انسان ندید و نمی داند که ما او را از نطفه بی ارزشی آفریدیم و او را صاحب شعور و قدرت و نطق کردیم و او به مخاصمه آشکار برخواست . خداوند در این آیه مراحل خلقت انسان را که ابتدا نطفه ناچیز او را از آب بی ارزش سپس در جسم او روح دمیده شد و موجود ضعیف و ناتوانی بود . خداوند انسان را صاحب شعور و قدرت و تکلم ساخت و انسان نا سپاس با خالق خود به دشمنی برخواست . انسان با هر اعتقاد و مکتبی که دارد و هر دانشی که آموخته باید این حقیقت را در یابد که مراحل خلقتش چگونه بوده و به فکر واداشته شود که روز معادی هم خواهد بود.

زهره زاغیان . سازمان مرکزی سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:30 ب.ظ

آیا انسان ندید( نمی داند) که ما او را از نطفه ای بی ارزش آفریدیم و او ( چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست .
در این آیه قدرت خدا را نشان می دهد که از یک قطره آب و ناچیز انسانی که دارای عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و اختیار قدرت دارد می آفریند ولی این انسانی فراموشکار و مغرور نعمتهایی که ولی نعمتش به او بخشیده را فراموش می کند و به مجادله و مخاصمه با خدا بر می خیزد زهی بیخبری و خیره سری . و آفرینش نخستین خود را به دست فراموشی می سپارد که چه کسی می تواند ا ین استخوانها را زنده کند در حالی که پوسیده است .

سید علی موسوی بایگی-دانشکده علوم اد سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:33 ب.ظ

خدایا!
کاش ما و آنها که از زر و زور خود کاخ غرور بر سر ساخته و فرعون گونه سر به طغیان بر داشته اند و بدنبال ناله و نفرین بسیاری را دارند هرزگاهی تامل و بازگشتی به گذشته خود و منطوق و مفهوم آیه داشته باشند که چه بوده اند و حال این شده اند.هرچند که براستی هنوز هم چیزی نیستیم که بخواهیم نمودی در خلق و سایر مخلوقات داشته باشیم و چه به آنکه سر به طغیان در برابر خالق خود داشته باشیم.هیهات . به عزتت سوگند که همانطور که آفریدی بر می انگیزی و آنگاه است که {لا ینفع الظالمین معذرتهم }

الهام محمدی - سازمان مرکزی سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:07 ب.ظ

(آیا آدمی که اکنون خصمی آشکار است نمی داند که او را از نطفه ای خلق کردیم؟)
انسان مثلی زده و خلقت خود را فراموش کرده که در بار اول از نطفه خلق شده و اگر به یاد خلقت خود می بود هرگز آن مثال را نمی زد (که چه کسی استخوانها را در حالی که پوسیده شده زنده می کند؟)آری اگر انسان خلقت بار اول خود را در نظر می داشت خودش جواب این اشکال خود را می داد.

۸۱۱۲۱۰۲۱۱۳ سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:22 ب.ظ

ایا انسان ندید که او را از نطفه ای بی ارزش افریدیم و او به مخاصمه اشکار برخاست.
خیلی بی جنبه ایم. این یک واقعیت است که خدا به رویمان میاورد
انسان باهمه توانایی های که خدا به او بخشیده به مبارزه علیه خدا برمیخیزد و از تمام قوایی که خدا در اختیارش گذارده برای انکار خدا و در اصل دشمنی با خودش استفاده میکند

عتی رحمانی نسب سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:28 ب.ظ

- آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !

علی رحمانی نسب سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:29 ب.ظ

- آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !

جعفرنداف شرق سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:16 ب.ظ

آیا انسان ندید ( نمى داند ) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او ( چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست
قران نخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد ، و او را به اندیشه وا مى دارد ، مى گوید : آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه مى کند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى مى تواند این حقیقت را دریابد .
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود و بداند روز اول چه بود ؟ و تازه تمام این قطره آب ناچیز مبداء نشو و نماى او نبوده بلکه سلول زنده بسیار کوچکى که با چشم دیده نمى شود از میان هزاران سلول که در آن قطره آب شناور بودند با سلول زنده بسیار کوچکى که در رحم زن قرار داشت با هم ترکیب شدند ، و انسان از آن موجود ذره بینى پا به عرصه هستى گذاشت ! مراحل تکامل را یکى بعد از دیگرى پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قرآن در اوائل سوره مؤمنون در درون رحم مى باشد ( مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها ، سپس پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح یعنى حس و حرکت ) .
بعد از تولد که نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید .
آرى این موجود ضعیف و ناتوان آنچنان قوى و نیرومند شد که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر دعوت الله برخیزد ، و گذشته و آینده خویش را به دست فراموشى بسپارد ، و مصداق روشن خصیم مبین شود .
جالب اینکه : تعبیر خصیم مبین ( جدال کننده و پرخاشگر آشکار ) .
داراى یک جنبه قوت است و یک جنبه ضعف که ظاهرا قرآن به هر دو جهت در اینجا ناظر است .
از یکسو این کار جز از انسانى که داراى عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و اختیار و قدرت دارد ساخته نیست ( و مى دانیم مهمترین مساله در زندگى انسان سخن گفتن است ، و سخنانى که محتواى آن قبلا در اندیشه حاضر مى شود ، سپس در قالب جمله ها قرار مى گیرد ، و مانند گلوله هائى که مسلسلوار به هدف شلیک مى شود از مخارج دهن بیرون مى پرد ، و این کارى است که از هیچ جاندارى جز انسان حاصل نمى شود .

و به این ترتیب قدرت نمائى خدا را در این نیروى عظیمى که به قطره آب ناچیزى داده مجسم مى کند .
اما از سوى دیگر : او یک موجود فراموشکار و مغرور است ، و این نعمتهائى را که ولى نعمتش به او بخشیده در برابر او به کار مى گیرد و به مجادله و مخاصمه برمى خیزد ، زهى بیخبرى و خیره سرى ! براى بیخبرى او همین بس که او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندان شکنى پیدا کرد ، و در حالى که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده گفت : چه کسى مى تواند این استخوانها را زنده کند در حالى که پوسیده است

محمد حسین عدالت - مرکز کارآفرینی سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:09 ب.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که) به مخاصمه آشکار -با پروردگار خود- برخاست!

این آیه با اشاره به آفرینش نخستین انسان که از قطره آبی بی ارزش است معاد و زنده شدن پس از مرگ را به انسان یاداوری می کند.

(واقعاْ از شما به خاطر راه اندازی این مسابقه تشکر و قدردانی می کنم. سالها قرآن را می خواندیم اما هیچ گاه به معنی و تفسیر آن دقیق نشده بودیم. تامل کوتاهی در ایات کاملا معجزه بودن قران را اثبات می کند. برای مثال همین که در ۱۴۰۰ سال پیش سخن از آفرینش نخستین انسان و مبدا آفرینش انسان به میان می اورد. همین که در آن عصر در حد درک و فهم انسانها سخن از مباحث علمی پیشرفته ای به میان آورده که هنوز بشر به راز آن پی نبرده. همین که به گونه ای با انسانها به زبان ساده انسانی سخن گفته که هر عاقلی را به پذیرفتن آن وا می دارد
واقعا این چنین کتابی جز از جانب خدا نمی تواند باشد.
از شما منمونم که باعث شدید به بهانه شرکت در مسابقه در این ماه مبارک در آیات این کتاب مقدس تامل کنم و حداقل جملاتی خارج از روزمرگی های امروزی بخوانم. امید که این حالت را بتوانیم همواره در خود پرورش دهیم و حفظ کنیم)

امیر حسین کفشکنان - دانشکده فنی مهن سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:21 ب.ظ

سلام علیکم
این آیه به سرکشی و گستاخی انسان در پیشگاه قادر متعال اشاره دارد.
خداوند انسان را در این آیه انسان را به تفکر در مورد خودش فرا میخواند و میفرماید آیا انسان نمیبیند که از پست ترین ماده بوجود آمده ولی باز هم (با انجام گناه ، اصرار بر انجام آن و مخالفت) آن یگانه آفریننده ی انسان دشمنی و مخالفت میکند.
التماس دعا

دکتر طاهره جاویدی/عضو هیئت علمی دا چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:28 ق.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
در این آیه نخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟! (او لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود

و بداند روز اول چه بود؟ و تازه تمام این قطره آب ناچیز مبداء نشو و نماى او نبوده بلکه سلول زنده بسیار کوچکى که با چشم دیده نمیشود از میان هزاران سلول که در آن قطره آب شناور بودند با سلول زنده بسیار کوچکى که در رحم زن قرار داشت با هم ترکیب شدند، و انسان از آن موجود ذره بینى پا به عرصه هستى گذاشت !
مراحل تکامل را یکى بعد از دیگرى پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قرآن در اوائل سوره مؤ منین در درون رحم مى باشد (مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها، سپس ‍ پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح یعنى حس ‍ و حرکت ).
بعد از تولد که نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید.
آرى این موجود ضعیف و ناتوان آنچنان قوى و نیرومند شد که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر دعوت الله برخیزد، و گذشته و آینده خویش را به دست فراموشى بسپارد، و مصداق روشن ((خصیم مبین )) شود.

سید سعید حجت( پژوهشکده علوم گیاهی) چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:50 ق.ظ

سوال نهم
آیه77 سوره یس
بسم الله الرحمن الرحیم
أَوَلَمْ یَرَ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُّبِینٌ
آیا آدمی که اکنون خصمی آشکار است ، نمی داند که او را از نطفه ای آفریده ایم
سوره ((یس )) در احادیث به عنوان ((قلب قرآن )) نامیده شده است .
در حدیثى از پیامبر اسلام (ص ) مى خوانیم : ((هر چیز قلبى دارد, و قلب قرآن یس است )).
آفرینش نخستین دلیل قاطعى است بر معاد.
ایـن سوره از قرآن مجید با مساله نبوت آغاز شد, و با هفت آیه منسجم که قویترین بیانات را درباره معاد در بر دارد پایان مى یابد.نـخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مـى بـرد, و او را بـه اندیشه وا مى دارد, مى گوید: ((آیا انسان ندیدکه ما او را از نطفه آفریدیم و او (آن چـنـان قـوى و نـیـرومـنـد و صـاحـب قدرت و شعور ونطق شد که حتى به مجادله در برابر پـروردگـارش برخاست و) مخاصمه کننده آشکارى شد))؟! (اولم یر الا نسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
آرى ! این موجود ضعیف و ناتوان آن چنان قوى و نیرومند شد که به خوداجازه داد به پرخاشگرى در بـرابـر دعـوت ((اللّه )) بـرخیزد, و گذشته و آینده خویش رابه دست فراموشى بسپارد, و مصداق روشن ((خصیم مبین )) شود.براى بى خبرى او همین بس که ((او مثلى براى ما زد (و به پندارخودش دلیل دندان شکنى پـیـدا کـرد) و در حـالـى که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده گفت : چه کسى مى تواند این استخوانها را زنده کند در حالى که پوسیده است ))؟! (وضرب لنا مثلا ونسى خلقه قال من یحیى العظام وهى رمیم ).
منظور از ضرب المثل در اینجا بیان استدلال و ذکر مصداق به منظور اثبات یک مطلب کلى است .
جالب این که قرآن مجید با جمله کوتاه ((ونسى خلقه )) تمام پاسخ او را داده است هر چند پشت سر آن توضیح بیشتر و دلائل افزونتر نیز ذکر کرده .مـى گـوید: اگر آفرینش خویش را فراموش نکرده بودى هرگز به چنین استدلال واهى و سستى دسـت نـمـى زدى , اى انـسـان فراموشکار! به عقب باز گرد, و آفرینش خود را بنگر, چگونه نطفه نـاچـیـزى بـودى , و هـر روز لباس تازه اى از حیات بر تن توپوشانید, تو دائما در حال مرگ و معاد هستى , از جمادى مردى نامى شدى , و ازجهان جهان نباتات نیز مردى , از حیوان سرزدى , از عالم حـیوان نیز مردى , انسان شدى اما توى فراموشکار همه اینها را به طاق نسیان زدى حال مى پرسى چه کسى این استخوان پوسیده را زنده مى کند؟!.این استخوان هرگاه کاملا بپوسد تازه خاک مى شود, مگر روز اول خاک نبودى ؟.
(آیـه )ـ لـذا بـلافاصله به پیامبر اسلام (ص ) دستور مى دهد که به این خیره سرمغرور و فراموشکار ((بـگـو: کـسى او را زنده مى کند که در روز نخست او را ایجاد کرد))(قل یحییها الذى انشاها اول مرة ).
و اگـر فـکـر مـى کنید این استخوان پوسیده وقتى که خاک شد و در همه جاپراکنده گشت چه کـسى مى تواند آن اجزا را بشناسد و از نقاط مختلف گردآورى کند؟ پاسخ آن نیز روشن است ((او از هر مخلوقى آگاه است )) و تمام ویژگیهاى آنها رامى داند (وهو بکل خلق علیم ).کـسـى کـه داراى چنین ((علم )) و چنان ((قدرتى )) است مساله معاد و احیاى مردگان مشکلى برایش ایجاد نخواهد کرد. در کتاب احتجاج در ضمن احتجاج امام صادق ( علیه السلام ) آمده که : سائل پرسید : آیا روح آدمی بعد از بیرون شدن از قالبش متلاشی می شود ؟ و یا همچنان باقی می ماند ؟ امام ( علیه السلام ) فرمود : نه ، بلکه تا روزی که در صور دمیده شود باقی می ماند ، و بعد از آنکه در صور دمیده شد ، همه چیز باطل و فانی می شود ، دیگر نه حسی می ماند و نه محسوسی ، آنگاه دوباره همه چیز به حال اول خود برمی گردد ، همان طوری که مدبر آنها بار اول ایجاد کرده بود ، و این بعد از گذشتن چهار صد سال سکون و آرامش خلق در فاصله بین دو نفخه است . سائل پرسید : چگونه می تواند دوباره مبعوث شود با اینکه بدنش پوسیده و اعضای آن متفرق شده ، یک عضوش در یک شهری طعمه درندگان شده ، و عضو دیگرش در شهری دیگر مورد حمله حشرات آنجا گشته ، و عضو دیگرش خاک شده با خاک آن شهر به صورت دیوار در آمده ؟ امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : آن خدایی که بار نخست او را از هیچ آفرید و بدون هیچ الگویی صورتگری کرد ، می تواند دوباره به همان وضع اول اعاده اش دهد سائل عرضه داشت : این معنا را برایم بیشتر توضیح بده فرمود : هر روحی در مکان مخصوص به خود مقیم است ، روح نیکوکاران در مکانی روشن و فراخ و روح بدکاران در تنگنایی تاریک ، و اما بدن ها خاک می شود ، همان طور که اول هم از خاک خلق شده بود ، و آنچه درندگان و حشرات از بدنها می خورند و دوباره بیرون می اندازند در خاک هست و در پیشگاه خدا که هیچ چیز حتی موجودی ریز به اندازه ذره در ظلمات زمین از او غایب نیست ، و عدد تمامی موجودات و وزن آنها را می داند ، محفوظ است و خاک روحیان به منزله طلا است در خاک پس چون هنگام بعث می رسد باران نشوز به زمین می بارد ، و زمین ورم می کند ، پس خاک بشر نسبت به خاکهای دیگر ، چون خاک طلایی که با آب شسته شود ، مشخص می گردد و چون کره ای که از ماست بگیرند ، جدا می شود پس خاک هر قالبی به قالب خود در می آید ، و به اذن خدای قادر ، بدانجا که روح او هست منتقل می شود ، صورتها به اذن صورتگر به شکل اول خود برمی گردد و روح در آن دمیده می شود و چون خلقت هر کسی تمام شد هیچ کس از خودش چیزی را ناشناخته نمی یابد و در نهج البلاغه می فرماید : چون خدا اراده می کند او را دوباره خلق کند ، می گوید : باش و او بی درنگ خلق می شود ، و این گفتن چون گفتن ما به صوت و آوازی که شنیده شود نیست ، بلکه کلام خدای سبحان همان فعل اوست ، که آن را ایجاد کرده است در حالی که مثل آن قبلا نبود ، چون اگر می بود قدیم بود و خدای دوم می شد و نیز در نهج البلاغه است که : خدای سبحان می گوید ، ولی نه با تلفظ ، و اراده می کند ، ولی نه با نیت و ضمیر و در کافی به سند خود از صفوان بن یحیی روایت آورده که گفت : به حضرت ابی الحسن ( علیه السلام ) عرضه داشتم : درباره اراده خدا و خلق کردنش ، چیزی بفرما می گوید : آن جناب فرمودند : اراده در ما مخلوقات به معنای ضمیر و خواست باطنی است که به دنبال آن فعل از ما سر می زند ، و اما اراده در خدای تعالی به معنای ایجاد و احداث فعل است نه غیر آن ، برای اینکه : خدای تعالی احتیاج به تروی و تفکر قبلی ندارد ، او مثل ما نیست که قبل از هر کار نخست تصمیم بگیرد و سپس در طرز پیاده کردنش فکر کند این گونه صفات در خدای تعالی نیست و از خصایص مخلوقات است پس اراده خدا همان فعل است نه غیر ، به آن فعل می گوید : باش و آن فعل وجود پیدا می کند ، اینهم که گفتیم می گوید گفتن با تلفظ و نطق به زبان نیست ، و تصمیم و تفکر ندارد ، و همان طور که خودش کیفیت ندارد ، فعل او نیز کیفیت ندارد .

مسعود رمضات زاده-حقوق چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:21 ق.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !

آفرینش نخستین دلیل قاطعى است بر معاد
گفتیم بحثهاى مربوط به مبداء و معاد و نبوت در سوره یس که قلب قرآن است به صورت مقطعه اى مختلفى مطرح شده است ، این سوره از قرآن مجید و مساله نبوت آغاز شد، و با هفت آیه منسجم که قویترین بیانات را در باره معاد در بر دارد پایان مى یابد.
نخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟! (او لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود

مژگان ثابت تیموری-پژوهشکده علوم گی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:40 ق.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
خدیا فراموشکاری مرا ببخش و یک لحظه مرا به حال خود وامگذار که توئی خالق بی همتای من ومن جز ذره ای از جماد بی ارزش بیش نیستم که اگر تو روح در من ندمیده بودی جان نمیگرفتم و تو می دانی که هنگامی که بستر سرد خاک را لمس میکنم چه احساس آرامشی وجودم را لبریز میکند .
پروردگارا از هیچ بودنم هرگز فراموش نمی کنم و از نیست شدنم نیز هرگز گله ندارم چراکه به آرامش رسیدن را ملالی نیست .
و بداند روز اول چه بود؟ و تازه تمام این قطره آب ناچیز مبداء نشو و نماى او نبوده بلکه سلول زنده بسیار کوچکى که با چشم دیده نمیشود از میان هزاران سلول که در آن قطره آب شناور بودند با سلول زنده بسیار کوچکى که در رحم زن قرار داشت با هم ترکیب شدند، و انسان از آن موجود ذره بینى پا به عرصه هستى گذاشت !
مراحل تکامل را یکى بعد از دیگرى پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قرآن در اوائل سوره مؤ منین در درون رحم مى باشد (مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها، سپس ‍ پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح یعنى حس ‍ و حرکت ).
بعد از تولد که نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید.
آرى این موجود ضعیف و ناتوان آنچنان قوى و نیرومند شد که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر دعوت الله برخیزد، و گذشته و آینده خویش را به دست فراموشى بسپارد، و مصداق روشن ((خصیم مبین )) شود.
جالب اینکه : تعبیر ((خصیم مبین )) (جدال کننده و پرخاشگر آشکار). داراى یک جنبه قوت است و یک جنبه ضعف که ظاهرا قرآن به هر دو جهت در اینجا ناظر است .
از یکسو این کار جز از انسانى که داراى عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و اختیار و قدرت دارد ساخته نیست (و میدانیم مهمترین مساله در زندگى انسان سخن گفتن است ، و سخنانى که محتواى آن قبلا در اندیشه حاضر میشود، سپس در قالب جمله ها قرار میگیرد، و مانند گلوله هائى که مسلسلوار به هدف شلیک میشود از مخارج دهن بیرون میپرد، و این کارى است که از هیچ جاندارى جز انسان حاصل نمى شود.
به این ترتیب قدرتنمائى خدا را در این نیروى عظیمى که به قطره آب ناچیزى داده مجسم مى کند.
اما از سوى دیگر: او یک موجود فراموشکار و مغرور است ، و این نعمتهائى را که ولى نعمتش به او بخشیده در برابر او به کار میگیرد و به مجادله و مخاصمه برمى خیزد، زهى بیخبرى و خیره سرى !

moazami چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:41 ق.ظ

آیا انسان نمی داند که ما او را از نطفه ای بی ارزش آفریدیم ؟ و او چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که به مخاصمه آشکار با ما برخاست ! و برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش کرد و گفت چه کسی این استخوانها را زنده می کند در حالی که پوسیده است ؟

سمیه توانا چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:47 ب.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟! (او لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود بداند روز اول چه بود؟ و تازه تمام این قطره آب ناچیز مبداء نشو و نماى او نبوده بلکه سلول زنده بسیار کوچکى که با چشم دیده نمیشود از میان هزاران سلول که در آن قطره آب شناور بودند با سلول زنده بسیار کوچکى که در رحم زن قرار داشت با هم ترکیب شدند، و انسان از آن موجود ذره بینى پا به عرصه هستى گذاشت !
مراحل تکامل را یکى بعد از دیگرى پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قرآن در اوائل سوره مؤ منین در درون رحم مى باشد (مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها، سپس ‍ پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح یعنى حس ‍ و حرکت ).
بعد از تولد که نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید.
آرى این موجود ضعیف و ناتوان آنچنان قوى و نیرومند شد که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر دعوت الله برخیزد، و گذشته و آینده خویش را به دست فراموشى بسپارد، و مصداق روشن ((خصیم مبین )) شود.



فاطمه ضیائی منش سازمان مرکزی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:51 ب.ظ

- آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
مراحل تکامل را یکی بعد از دیگری پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قران در اوائل سوره مومنین در درون رحم می باشد.
ای انسانی فرامواشکار به عقب بازگرد، و آفرینش خود را بنگر، چگونه نطفه ناچیزی بودی و هر روز لباس تازه ای از حیات برتن تو پوشانید، تو دائما در حال مرگ و معاد هستی

نزهت مهاجرنسب چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:10 ب.ظ

مگر آدمی ندانسته است که ما او را از نطفه ای آفریدیم پس به ناگاه وی ستیزه جوی آشکار شده است ؟

خدایا می بینی که فراموش میکنم از کجا آمده ام و چگونه ؟
انچنان غرور و نخوت سراپایم را فرا گرفته که گمان می کنم دیگر هرگز پایانی نخواهد بود .
خدایا کمکم کن که همیشه به یاد داشته باشم که ممکن است امروز آخرین روز عمرم باشد.

قدسی قائم مقامی سازمان مرکزی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:29 ب.ظ

- آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
78 - و براى ما مثالى زد و آفرینش خود را فراموش کرد، و گفت چه کسى این استخوانها را زنده میکند در حالى که پوسیده است ؟
79 - بگو: همان کسى آنرا زنده میکند که نخستین بار آنرا آفرید، و او به هر مخلوقى آگاه است

مریم وظیفه دوست-دانشکده مهندسی پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:37 ق.ظ

آیاانسان نمی داندمااوراازنطفه ای بی ارزش آفریدیم؟
انسان درابتداچه بوده؟تنهانطفه ای بی ارزش؛بی مقدار؛بدون عقل وشعور.مگرنه اینکه خداوندیکتابه اوعقل وشعوردادتا بیاندیشددرنظام هستی ورازآفرینش راکسب کندوروزبه روزبه این حقیقت نزدیک ترشودکه مگرمی شوداین همه شگفتی به طورتصادفی پدیدآمده باشد.پس دریابدکه حتماُخالقی قدرتمند براین عرصه حکم رانی می کندوحال انسانهایی سرکش بااستفاده نادرست ازاین عقل وشعوروبه بیراهه کشاندن آن به ستیزباخدامی پردازند.

محمد رضا رجب زاده - علوم اداری و اقت جمعه 21 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:23 ب.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
بار الها ......
چه خیره سر و مغرور و فراموشکارند کسانیکه معاد را زیر سوال می برند...! کسانیکه به خود جرات نافرمانی از فرامین حیات بخشت را می دهند...! نعمتهائى را که ولى نعمتشان به آنها بخشیده در برابر او به کار میگیرند و به مجادله و مخاصمه با او برمى خیزند، چقدر بیخبرى و خیره سرى...!
این انسان مغرور و از خود راضى آیا نمی داند روز اول چه بوده؟
انسان نخست سلول زنده ای بسیار کوچک بود بعد شش مرحله تکامل (مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها، سپس ‍ پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح) را در رحم پیمود و بعد متولد شد و نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود و مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید وآنچنان قوى و نیرومند شد ا که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر الله برخیزد.
به راستی انسان این حیوان ناطق اگر فقط آفرینش خویش را فراموش نکرده بود هرگز در برابر آفریننده اش لب به استدلال و مجادله نمی گشود .... وای بر انسان فراموشکار.

سید جلال زمانیان کشفی-دانشکده علوم شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:26 ق.ظ

به نام حضرت دوست
خدایا سلام.
اعتراف میکنم که چشمانم برروی لطف ورحمت وقدرت وحکمت توبسته بوده است.
خدایا اعتراف میکنم که فراموش کردم ازکجا امده ام - امدنم بهرچه بود؟
خدایا ان لحظه ای که میشد بااراده تو من سرازناکجااباد درآورم تو من راقبل از انکه من بشوم به سرزمین امن ملک مادر هدایت کردی تاباارتزاق ازدریای رحمت وجود او من من شکل گیرد
پس از ان دنیارابه من ارزانی کردی باهمه بزرگیش تاتوراسپاس گویم وشکرتوراگویم که نه شکرکردم ونه حق محبت تورابه جای آوردم بلکه تاتوانستم اسب سرکش نفس رادربیشه زاراین دنیاکه کوتاهی عمرش مثل ثانیه هاست رهاکردم ونفس من ازعلفزارگناه خودراپرورانید بی انکه بهشت موعود ترادرک کند.بفهمد وطلب کند.
خدایا به من فهمانیدی که نسبت دنیای امروز من باجایی که به ام وعده فرمودی یعنی خلد برین نسبت رحم مادربادنیای امروزی است ولی من غفلت کردم و توبخشیدی .من غفلت کردم وتوفرصت دادی.
خدایا من پشیمانم ولی یاری پریدن ازقفس جهل و غفلت راندارم.
خدایاتوبایدبخواهی که هدایت شوم.گذشته ام راببینم واینده ام راباور کنم.
خدایا کمکم کن ای رحیم.ای غفور و ای رئوف.
بعونک و برحمتک یا ارحم الراحمین.

مصطفی نوایی ـدانشکده علوم اداری وا شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:56 ق.ظ

«77» أَوَلَمْ یَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُّبِینٌ‏
آیا انسان ندید (و نیاندیشید) که ما او را از نطفه‏اى (بى مقدار) آفریدیم؟ پس اینک ستیزه جویى آشکار شده است.
خداوند در آیات متعدد قرآن، انسان را در چند امر اساسى موجودى فراموشکار معرفى مى‏کند، از جمله:

1- آفریدگار خود. «نسوا الله» (105)
2- آفرینش خود. «نسى خلقه» (106)
3- هویت خود. «تنسون انفسکم» (107)
4- روز حساب. «نسوا یوم الحساب» (108)
5 - پند و موعظه دلسوزان. «نسوا حظّاً مما ذکروا به» (109)
پیام‏ها:
1- اگر انسان به یاد ضعف و حقارت خود باشد، هرگز گردنکشى نمى‏کند. «أولم‏یر الانسان... خصیم»
2- توجّه به آفرینش انسان از نطفه، ایمان به معاد را در انسان تقویت مى‏کند. «من نطفة»
3- بدتر از اصل خصومت با حق، آن است که خصومت شدید و آشکارا باشد. «خصیمٌ مبین»
4- ستیزه‏جوئى انسان با خدا، دور از انتظار و شگفت‏آور است. «فاذا هو خصیمٌ» (کلمه «اذا» براى کار غیر منتظره به کار مى‏رود.)
5 - نقل و بیان افکار باطل براى پاسخگوئى به آن مانعى ندارد. «ضرب لنا مثلاً»
6- ریشه‏ى پاره‏اى از اشکالات در مورد قدرت خداوند، توجّه نکردن به نمونه‏هاى مشابه و فراموش کردن سوابق است. «و نسى خلقه»
7- منکران معاد برهان ندارند، هر چه هست استبعاد است. «مَن یحیى العظام»
8 - آزادى در اسلام به قدرى است که منکران خدا و معاد با کمال شهامت در برابر رهبر مسلمین با صراحت حرف خود را مى‏زنند. «مَن یحیى العظام»
9- سؤال مانعى ندارد و آن چه بد است انگیزه‏هاى لجوجانه و مغرورانه است. «مَن یحیى العظام»
10- ریشه‏ى بعضى از اشکالات عقیدتى، مقایسه میان قدرت انسان با خداوند است. «مَن یحیى العظام»
11- شبهات عقیدتى باید پاسخ داده شود، گرچه القاى شبهه از یک نفر باشد. «قال... قل»
12- معاد جسمانى است. «یحیى العظام»
13- زنده شدن مردگان به دو چیز نیاز دارد: قدرتِ خدا در آفریدن دوباره انسان‏ها و علم او به ذرّات پخش شده در خاک. این آیه به هردو اشاره مى‏کند. «أنشأها اوّل مرّة» نشانه‏ى قدرت او و «هو بکلّ خلق علیم» نشانه‏ى علم اوست
امکان معاد
در طول تاریخ، هیچ کس دلیل علمى بر نبودن معاد نیاورده است. تنها چیزى که مخالفان معاد زمزمه مى‏کنندآن است که مگر مى‏شود انسانِ مرده‏اى که ذرّاتش پوسیده و پخش شده است بار دیگر زنده شود؟ آیا این محال نیست؟
پاسخ عقل و قرآن آن است که بدون شک و تردید این کار شدنى است؛ زیرا اولاً دلیلى بر ردّ آن نیست وثانیاً در هر شبانه روز نمونه‏هایى از زنده‏شدن مردگان را به چشم خود مى‏بینیم.
گرچه استدلال‏هاى ما از قرآن است، ولى قرآن فکر و عقل ما را دعوت به اندیشه مى‏کند و مى‏گوید: آیا کسى که نمونه‏هاى کارش را روز و شب و در هر فصل و سال مشاهده مى‏کنید، باز جایى براى استبعاد و انکار وعده او وجود دارد؟!
امام جواد علیه السلام مى‏فرماید: خوابیدن و بیدارشدن، بهترین نمونه‏اى است که مردن و زنده شدن را براى ما قابل درک مى‏کند. آرى! مرگ شبیه یک خواب طولانى و عمیق است.
بهار و پائیز درختان، نمونه‏ى دیگرى از زنده شدن و مردن گیاهان است، در سوره فاطر مى‏خوانیم: خداست که بادها را مى‏فرستد تا ابرها را برانگیزد و آن را به مناطق مرده روانه مى‏کند و پس از باریدن، آن دیار مرده را زنده مى‏کند، سپس مى‏فرماید: «کذلِکَ النُّشور» (110) یعنى زنده شدن مردگان هم مانند زنده‏شدن درختان و گیاهان است.
در جاى دیگر مى‏فرماید: «و اَحیَینا بِهِ بَلدَةً مَیّتا کذلِکَ الخُروج» (111) ما به واسطه‏ى باران سرزمین مرده را زنده کردیم، همچنین است خروج شما در قیامت.
بنابراین، نمونه‏هاى زنده شدن در آفرینش و جهان هستى هر روز و شب و هر سال و فصل در برابر چشم ما است و مسأله زنده‏شدن مرده (با آن همه عظمت) را براى ما ساده و ممکن جلوه مى‏دهد.

نمونه‏هاى دیگر براى امکان معاد
قرآن براى اثبات اینکه زنده شدن مردگان کار محالى نیست، نمونه‏هاى فراوانى را بیان مى‏کند، از جمله:
الف: شخصى استخوان پوسیده‏اى را از دیوار کند و با فشار دست آن را پودر کرد (و با یک دنیا غرور و نِخوت) به رسول‏خداصلى الله علیه وآله گفت: کیست که دوباره این استخوان پوسیده متلاشى شده را زنده کند؟ خداوند به پیامبرش مى‏فرماید: «قل یُحیِیهَا الّذى أنشَأها
اوّلَ مَرّة» (112) به او بگو: همان خدایى که مرتبه اوّل او را آفریده، بعد از متلاشى شدن هم مى‏تواند دوباره آن را خلق کند.
اگر سازنده کالایى بگوید که من قطعات محصول خود را از یکدیگر جدا کرده و دوباره به هم متّصل مى‏کنم، سخن گزافى نگفته، زیرا ساختن از باز کردن و دوباره بستن مهم‏تر است.
ب: حضرت عُزیر علیه السلام (113) در سفرى از کنار آبادى خراب شده‏اى عبور مى‏کرد، از روى تعجّب (نه انکار) پرسید: چگونه خدا اینها را پس از مرگ زنده مى‏کند؟! خداوند همانجا جان او را گرفت و بعد از صد سال زنده کرد و از او پرسید: چقدر در اینجا مانده‏اى؟ آن پیامبر گفت: یک روز یا نصف روز.
خداوند فرمود: تو صد سال است که اینجا هستى، به الاغى که سوارش بودى و غذایى که همراه داشتى نگاه کن و قدرت خدا را دریاب که چگونه الاغ، مرده، پوسیده و متلاشى شده، ولى غذایى که باید بعد از یکى دو روز فاسد شود، صد سال است که سالم نگاهدارى شده است، حالا براى اینکه زنده شدن مردگان را با چشم خود ببینى نگاهى به همین استخوان‏هاى پوسیده‏ى الاغ کن که در جلو چشم تو آن را از زمین بلند و گوشت، پوست و روح را به او بر مى‏گردانیم تا براى آیندگان نشانه ودرسى باشد.
آن حضرت زمانى که زنده شدن الاغ و سالم ماندن غذاى صد ساله را دید گفت: مى‏دانم که خدا بر هر کارى قدرت دارد.
ج: ح (114) ضرت ابراهیم علیه السلام از کنار دریایى مى‏گذشت، لاشه‏اى را دید که گوشه‏اى از آن در دریا و قسمت دیگرش در خشکى قرار داشت و حیوانات دریایى و صحرایى و پرندگان بر سر آن ریخته و هر ذرّه‏اى از آن را یک نوع حیوانى مى‏خورد.
همین که این منظره را دید از خدا پرسید: روز قیامت چگونه مردگان را زنده مى‏کنى؟ (در حالى که ذرّات این لاشه در دریا و صحرا و فضا پخش شده و هر قسمت بدنش جزو بدن حیوانى گردیده است) خداوند از ابراهیم پرسید: آیا ایمان به معاد و قدرت من ندارى؟ گفت: چرا ولى با مشاهده‏ى عینى، آرامش دل پیدا مى‏کنم.
آرى، استدلال و منطق تنها مغز و فکر را آرام مى‏کند، ولى تجربه و مشاهده دل را اطمینان مى‏بخشد.
خداوند به ابراهیم فرمود: چهار نوع پرنده را بگیر و پس از ذبح و کشتن، گوشتشان را در هم مخلوط کن و بر بالاى چند کوه بگذار و سپس یک یک آن پرندگان را صدا کن و ببین چگونه ذرّات مخلوط، از هم جدا شده و در کنار هم قرار مى‏گیرد و به شکل پرنده‏ى اوّل ساخته مى‏شود.
حضرت ابراهیم علیه السلام خروس، کبوتر، طاووس و کلاغ را گرفت و ذبح نمود و گوشتشان راکوبیده و در هم مخلوط کرد و بر سر ده کوه نهاد، سپس هر یک از آن پرنده‏ها را صدا زد، تمام ذرّات گوشت آنها که بر سر هر قله کوهى بود، به هم متّصل شد و در برابر چشمان او به صورت همان چهار پرنده کامل در آمدند. (115)
آرى، خداوند براى امثال حضرت ابراهیم که در کلاسهاى ابتدایى و متوسطه قبول شده‏اند، مرحله‏ى بالاترى دارد و آنان را به آزمایشگاه‏هاى مخصوص خود در نظام هستى مى‏برد، ولى براى کسانى امثال ما که از پلّه‏هاى اوّل هم بالا نرفته‏ایم، از مقام شهود، حضور، معراج، ملکوت (باطن عالم) و یقین خبرى نیست.
بنابراین وسوسه‏ى منکران معاد در دو چیز است:
اوّل اینکه آیا مى‏شود استخوان پوسیده زنده شود؟ «وقالوا ءاِذا کنّا عِظاماً و رُفاتاً ءانّا لَمبعوثون خَلقاً جَدیدا» (116) مى‏گویند: آیا هنگامى که ما استخوان‏هاى پوسیده و پراکنده‏اى شدیم، دگر بار آفرینش تازه‏اى خواهیم یافت؟!
دوّم اینکه بر فرض زنده شدن استخوان‏هاىِ پوسیده ممکن باشد، این کار توسّط چه کسى انجام خواهد گرفت؟ «فسیَقولونَ مَن یُعیدُنا قُلِ الّذى فَطَرکم اوّلَ مَرّة» (117) مى‏پرسند چه کسى دوباره ما را برمى‏گرداند؟ به آنها بگو: همان خدایى که بار اوّل شما را آفرید.
کسانى که اینقدر بهم پیوستن اجزاى متلاشى مردگان و زنده شدن آنها را بعید مى‏دانند، چرا در اصل آفرینش شکى ندارند؟ اصل آفرینش که از دوباره آفریدن مشکل‏تر است! اگر یک کارگر ساده خشت‏مال بگوید که من خشت خودم را خرد مى‏کنم و دوباره از نو از همان خاک، خشت تازه‏اى مى‏سازم، آیا اینقدر تعجّب مى‏کنند؟! اگر کسى که هواپیما مى‏سازد بگوید: من این هواپیما را باز مى‏کنم و درهم مى‏ریزم و دوباره مى‏سازم، آیا باید در سخن او شک کرد؟ هرگز، زیرا بازکردن و بستن به مراتب از ساخت اوّل آسانتر است و کسى که کار مشکلى انجام داد، کار آسان‏تر را هم مى‏تواند انجام دهد. (گرچه نزد خدا و قدرت بى‏نهایت او هیچ چیز مشکل نیست.)
به سراغ قرآن مى‏رویم که در این زمینه مى‏فرماید: او خدایى است که خلق و آفرینش را پدید آورد و سپس آن را باز مى‏آورد و باز آوردن حتى در نظر شما آسان‏تر است. «هُو الّذى یَبدؤا الخَلقَ ثمّ یُعیدُه و هُو اَهوَنُ عَلیه» (118)
باز هم چند مثال ساده دیگر بیاوریم که چگونه از ذرّات پخش شده و بى‏جان، موجودات جاندار و بى‏جان ساخته مى‏شود:
1- گاو علف مى‏خورد و از ذرّات علف شیر بیرون مى‏آید.
2- انسان قطعه نانى میل مى‏کند و از درون آن اشک، خون، استخوان، مو، ناخن و گوشت و... ساخته مى‏شود.

3- مَشک دوغى را مکرر تکان مى‏دهید، سپس ذرّات پخش شده چربى همه یکجا و بر روى آن جمع مى‏شود.
چگونه قبول مى‏کنید که دستگاه گوارش گاو بتواند شیر را از علف بیرون کشد و شما بتوانید با حرکتى که به مشک مى‏دهید ذرّات پخش شده‏ى چربى را جمع نمایید، امّا همین که مى‏شنوید خدا زمین را حرکت مى‏دهد؛ «اِذا زُلزِلَت الارضُ زِلزالَها» (119) و ذرّات استخوان‏هاى پوسیده‏ى ما را از هر جایى که باشد یک جا جمع مى‏کند، قبول نمى‏کنید؟
در پایان این بحث، چند آیه‏ى ساده و کوتاه را متذکّر مى‏شوم، از جمله:
«کما بَدَأکم تَعُودون» (120) همان گونه که شما را در آغاز پدیدآورد، زنده مى‏کند.
«و لَقَد عَلِمتُم النَشأةَ الاُولى‏ فَلولا تَذَکّرون» (121) اى منکران معاد! شما که به آفرینش نخستین آگاهى دارید، پس چرا پند نمى‏گیرید و باز لجاجت مى‏کنید؟
«فَلیَنظُرِ الانسانُ مِمّ خُلِق خُلِقَ من ماءٍ دافِق یَخرُجُ من بَین الصُّلبِ و التّرائِب اِنّه على رَجعِه لَق (122) ادِر» باید انسان بنگرد که از چه خلق شده، از آبى جهنده آفریده شده که این آب جهنده از میان کمر و دنده‏ها بیرون مى‏آید. آرى، خدایى که شما را از چنین آبى آفرید از برگردانیدن انسان و دوباره زنده کردنش تواناست .
«ألَیس ذلِکَ بِقادرٍ على أن یُحیِى المَوتى‏» (123) آیا خدایى که شما را از نطفه آفرید، نمى‏تواند دوباره مردگان را زنده کند؟
«أفَعَیِینا بِالخَلقِ الاوّلِ بل هم فى لَبسٍ من خَلقٍ جَدید» (124) مگر ما از خلقت اول وامانده شدیم که (که قادر بر آفرینش رستاخیز نباشیم) ولى با این همه دلائل روشن، باز از خلقت جدید در شک و شبهه افتاده‏اند.
«أوَلَم یَروا انّ اللّه الّذى خَلَق السّمواتِ و الارضَ قادِرٌ على أن یَخلُقَ مِثلَهم» (125) آیا مشاهده نمى‏کنند خدایى که آسمان‏ها و زمین را آفرید، مى‏تواند مثل ایشان را نیز بیافریند؟
«أوَلا یَذکُر الانسان أنّا خَلقناه من قَبل و لم یَکُ شَیئا» آیا کس (126) ى که معاد را باور ندارد به یاد ندارد که ما از اوّل او را آفریدیم در حالى که هیچ نبود؟
چون بناى این نوشتار بر فشرده‏گویى است، بنابراین از نمونه‏هاى دیگرى که در قرآن آمده و از ماجراهایى نظیر داستان اصحاب کهف که بیدارشدن یک عدّه جوانمرد خداشناس بعد از 309 سال خواب است، صرف‏نظر مى‏کنیم.

زهرا شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:44 ب.ظ

زهرا کرد - دانشکده مهندسی
السلام علیک یا امیر المومنین حیدر
در شگفتم از متکبری که دیروز نطفه ای بی ارزش و فردا مرداری گندیده خواهد بود. و در شگفتم از آن کس که آفرینش پدیده ها را می نگرد و در وجود خدا تردیددارد. در شگفتم از آن کس که مردگان را می بیند و مرگ را از یاد برده است . و در شگفتم از ان کس که پیدایش دوباره را انکار می کند در حالی که پیدایش آغازین را می نگرد. و در شگفتم از آن کس که خانه نابود شدنی را آباد می کند اما جایگاه همیشگی را از یاد برده است . .

محمد علی عبدی زاده- سازمان مرکزی - ر شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:17 ب.ظ

انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
قران نخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟! (او لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا ایو به این ترتیب قدرتنمائى خدا را در این نیروى عظیمى که به قطره آب ناچیزى داده مجسم مى کند.
اما از سوى دیگر: او یک موجود فراموشکار و مغرور است ، و این نعمتهائى را که ولى نعمتش به او بخشیده در برابر او به کار میگیرد و به مجادله و مخاصمه برمى خیزد، زهى بیخبرى و خیره سرى ! براى بیخبرى او همین بس که او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندانشکنى پیدا کرد،

معصومه کاریزنوی-دانشکده علوم تربیت شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:03 ب.ظ

نخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟! (او لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود



--------------------------------------------------------------------------------

[ بدون نام ] شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:08 ب.ظ

اگر نیم نگاه به اولین گام خلقت همواره سر لوحه گامهای زندگی باشد طغیان در برابر فرامین الهی ؟

فاطمه شریف -مهندسی شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:32 ب.ظ



آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !

آفرینش نخستین دلیل قاطعى است بر معاد
گفتیم بحثهاى مربوط به مبداء و معاد و نبوت در سوره یس که قلب قرآن است به صورت مقطعه اى مختلفى مطرح شده است ، این سوره از قرآن مجید و مساله نبوت آغاز شد، و با هفت آیه منسجم که قویترین بیانات را در باره معاد در بر دارد پایان مى یابد.
نخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟! (او لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود


محمد حسن کفش کنان-مهندسی یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:34 ق.ظ

آیا انسان ندانسته که ما او را از نطفه اى [ پست و ناچیز ] آفریده ایم و اینک ستیزه گرى آشکار است ؟
مهندسی شیمی
۸۳۱۲۴۴۰۳۸۵

راحله دانای سیج ـ دانشگاه فردوسی مش یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 07:16 ب.ظ

به نام او که سرچشمه مهربانی هاست
با سلام
معنای آیه : مگر انسان نمی بیند که ما او را از نطفه ای آفریدیم ؟ چطور با وجود این دشمن آشکار شده است .
نخست به این مسئله اشاره دارد که در اغاز حیات خویش از یک نطفه بی ارزش بوده و بعد او را به اندیش فرو می برد و می گوید آیا انسان ندید که ما او را از نطفه ای آفریدیم واو صاحب شعور و قدرت شد که حتی به مجادله و گستاخی با خدا می پردازد چه تعبیر زیبای برای انسا ن هر انسانی با هر مکتب و اعتقادی و اشاره به اصل آفرینش او که نطفه ای بی ارزش بوده و حا ل به صورت انسان مغرور درآمده و به پرخاشگری با خدای خود می پردازد
آری اگر بدانیم از کجا بوده ایم ریشه بسیاری از رذایل اخلاقی در انسان در مان می شود ( ریشه کبر. نخوت . غرور. پرخاشگریو.......)و اینکه همیشه شکر گذار نعمت های خدا باشیم و در برابر نعماتش سر تعظیم فرو آوریم
و السلام

۸۴۱۳۳۳۱۰۲۱ یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:46 ب.ظ

آیا انسان نمیداند که ما اورا از نطفه ای بی ارزش آفریدیم و او چنان صاحب قدرت و شعور و منطق شد که به مخاصمه آشکار برخاست.

هادی برزگر۸۵۱۲۲۵۲۲۴۵ علوم تربیتی دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:42 ق.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود و بداند روز اول چه بود؟ و تازه تمام این قطره آب ناچیز مبداء نشو و نماى او نبوده بلکه سلول زنده بسیار کوچکى که با چشم دیده نمیشود از میان هزاران سلول که در آن قطره آب شناور بودند با سلول زنده بسیار کوچکى که در رحم زن قرار داشت با هم ترکیب شدند، و انسان از آن موجود ذره بینى پا به عرصه هستى گذاشت !
مراحل تکامل را یکى بعد از دیگرى پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قرآن در اوائل سوره مؤ منین در درون رحم مى باشد (مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها، سپس ‍ پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح یعنى حس ‍ و حرکت ).
بعد از تولد که نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید.
آرى این موجود ضعیف و ناتوان آنچنان قوى و نیرومند شد که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر دعوت الله برخیزد، و گذشته و آینده خویش را به دست فراموشى بسپارد، و مصداق روشن ((خصیم مبین )) شود.

مجتبی دهستانی دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:38 ق.ظ

خداوند انسان را از آب منی نجس خلق نمود. خود می فرماید در سوره دهر:‌« إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعاً بَصِیراً »
امام صادق علیه السلام می فرماید: خود شناسی خداشناسی. یعنی هر کس که به وجود خلقت خود پی برد پی به وجود خداوند متعال می برد که او را چگونه خلق نمود و را صاحب عقل و شعور و تکلم و قدرت نمود.
حال با این وضعیت این انسان است که طغیان می کند در برابر خداوند و او نافرمانی می نماید و بعضا ادعای خدایی و پیغمبری می نماید.
این انسان است که از خلقت خود فراموش کرده و در برابر خدای متعال عصیان می نماید.
خدایا ما را هدایت فرما و مورد بخشش و مغفرت و رحمت خود قرار بده.

محسن برغمدی ـدانشگده تربیت بدنی دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:52 ق.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
آفرینش نخستین دلیل قاطعى است بر معاد
سوره یس که قلب قرآن است دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟!

زهره بهبودی-مدیریت تربیت بدنی دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:53 ق.ظ

آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
آفرینش نخستین دلیل قاطعى است بر معاد
سوره یس که قلب قرآن است دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟!

زهرا گنجعلی دانشکده علوم دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:49 ب.ظ

آیا انسان ندید(نمی داند) که ما او را از نطفه ای بی ارزش آفریدیم و او( چنان صاحب قدرت و شعور نطق شد که) به مخاصمه آشکار برخاست.
این آیه جواب به کسی است که قسمتی از استخوان را نرم کرد و روی زمین پاشید و به پیامبرگفت: چه کی قدرت دارد بر این استخوان پویده لباس حیات بپوشاند؟ و خداوند در جواب وی آفرینش اولیه او را متذکر می شود.
نخست روی عنوان انسان تکیه می کندیعنی هر انسانی با هر اعتقاد و مکتبی و هر مقدار دانشی می تواند این حقیقت را دریابد پس سخن از نطفه ( آب بی ارزش و ناچیز) می گوید تا انسان مغرور بداند روز اول چه بود؟ (و نه تنها تمام این نطفه بلکه سلولی ا این نطفه) و پس از طی مراحل تکامل و تولد نوزادی بسیار ضعیف و ناتوان بود تا به سرحد بلوغ و رشد جسمانی و عقلانی رسید و آنچنان قوی که به پرخاشگری در برابر دعوت الله برخیزد.
این پرخاشگری از یک جهت جز از انسان دارای عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و... ساخته نیست و قدرت نمایی خدا را که در این نیروی عظیم که به قطره آب ناچیزی داده مجسم می کند و از سوی دیگر انسان موجودی فراموشکار و مغرور است و این نعمتها را برای مجادله در برابر ولی نعمتش به کار می برد.

زهرا گنجعلی دانشکده علوم دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:56 ب.ظ

آیا انسان ندید(نمی داند) که ما او را از نطفه ای بی ارزش آفریدیم و او( چنان صاحب قدرت و شعور نطق شد که) به مخاصمه آشکار برخاست.
این آیه جواب به کسی است که قسمتی از استخوان را نرم کرد و روی زمین پاشید و به پیامبرگفت: چه کی قدرت دارد بر این استخوان پویده لباس حیات بپوشاند؟ و خداوند در جواب وی آفرینش اولیه او را متذکر می شود.
نخست روی عنوان انسان تکیه می کندیعنی هر انسانی با هر اعتقاد و مکتبی و هر مقدار دانشی می تواند این حقیقت را دریابد پس سخن از نطفه ( آب بی ارزش و ناچیز) می گوید تا انسان مغرور بداند روز اول چه بود؟ (و نه تنها تمام این نطفه بلکه سلولی ا این نطفه) و پس از طی مراحل تکامل و تولد نوزادی بسیار ضعیف و ناتوان بود تا به سرحد بلوغ و رشد جسمانی و عقلانی رسید و آنچنان قوی که به پرخاشگری در برابر دعوت الله برخیزد.
این پرخاشگری از یک جهت جز از انسان دارای عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و... ساخته نیست و قدرت نمایی خدا را که در این نیروی عظیم که به قطره آب ناچیزی داده مجسم می کند و از سوی دیگر انسان موجودی فراموشکار و مغرور است و این نعمتها را برای مجادله در برابر ولی نعمتش به کار می برد.

زهرا گنجعلی دانشکده علوم دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:12 ب.ظ

آیا انسان ندید(نمی داند) که ما او را از نطفه ای بی ارزش آفریدیم و او( چنان صاحب قدرت و شعور نطق شد که) به مخاصمه آشکار برخاست.
این آیه جواب به کسی است که قسمتی از استخوان را نرم کرد و روی زمین پاشید و به پیامبرگفت: چه کی قدرت دارد بر این استخوان پویده لباس حیات بپوشاند؟ و خداوند در جواب وی آفرینش اولیه او را متذکر می شود.
نخست روی عنوان انسان تکیه می کندیعنی هر انسانی با هر اعتقاد و مکتبی و هر مقدار دانشی می تواند این حقیقت را دریابد پس سخن از نطفه ( آب بی ارزش و ناچیز) می گوید تا انسان مغرور بداند روز اول چه بود؟ (و نه تنها تمام این نطفه بلکه سلولی ا این نطفه) و پس از طی مراحل تکامل و تولد نوزادی بسیار ضعیف و ناتوان بود تا به سرحد بلوغ و رشد جسمانی و عقلانی رسید و آنچنان قوی که به پرخاشگری در برابر دعوت الله برخیزد.
این پرخاشگری از یک جهت جز از انسان دارای عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و... ساخته نیست و قدرت نمایی خدا را که در این نیروی عظیم که به قطره آب ناچیزی داده مجسم می کند و از سوی دیگر انسان موجودی فراموشکار و مغرور است و این نعمتها را برای مجادله در برابر ولی نعمتش به کار می برد.

ابوذر شیخی زاده ـ الهیات ـ علوم قرآ دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:43 ب.ظ

پروردگارا... نمی دانم مرا چه شده است که حجاب غرور و خود بینی ام نمی‌گذارد تا تو را لمس کنم گویا آفرینشم را به دست فراموشی سپرده‌ام.چگونه قدرت ناچیز من توانسته عظمت کبریایی‌ات را بپوشاند . سبحان الله.خدایا فریاد رسی جز تو را ندارم بیدارم کن....

صدیقه عشقی - سازمان مرکزی سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:06 ق.ظ

- مگر آدمی ندانسته است که ما او را از نطفه ای آفریدیم پس به ناگاه وی ستیزه جویی آشکار شده است؟
این آیه سرآغاز خلقت انسان را بیان می کند ؟ چگونه خداوند در ابتدا بشر را خلق کرد و به او قدرت زیستن دراین دنیا را داد ولی او بی اختیار از خدا وتمام دستورات او غفلت کرد و به فردی ستیزه جو تبدیل شده است.در قرآن کریم بارها این موضوع به انسان یا دآوری شده و واو را به پیروی از دستورات خداوند راهنمایی میکنند.

۸۴۱۳۱۴۰۰۶۶ دانشکده ادبیات سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:43 ق.ظ

معنی آیه: آیا انسان ندید (نمیداند) که ما او را از نطفه اى بى ارزش آفریدیم ، و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که ) به مخاصمه آشکار برخاست !
خدای من! من همان انسان بی ارزشم . کمکم کن هیچگاه آفرینشم را فراموش نکنم و به مخاصمه برنخیزم.

آفرینش نخستین دلیل قاطعى است بر معاد
گفتیم بحثهاى مربوط به مبداء و معاد و نبوت در سوره یس که قلب قرآن است به صورت مقطعه اى مختلفى مطرح شده است ، این سوره از قرآن مجید و مساله نبوت آغاز شد، و با هفت آیه منسجم که قویترین بیانات را در باره معاد در بر دارد پایان مى یابد.
نخست دست انسان را مى گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى ارزشى بیش نبود مى برد، و او را به اندیشه وا مى دارد، مى گوید: آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد؟! (او لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین ).
چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه میکند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى میتواند این حقیقت را دریابد.
سپس سخن از نطفه مى گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود
و بداند روز اول چه بود؟ و تازه تمام این قطره آب ناچیز مبداء نشو و نماى او نبوده بلکه سلول زنده بسیار کوچکى که با چشم دیده نمیشود از میان هزاران سلول که در آن قطره آب شناور بودند با سلول زنده بسیار کوچکى که در رحم زن قرار داشت با هم ترکیب شدند، و انسان از آن موجود ذره بینى پا به عرصه هستى گذاشت !
مراحل تکامل را یکى بعد از دیگرى پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قرآن در اوائل سوره مؤ منین در درون رحم مى باشد (مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها، سپس ‍ پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح یعنى حس ‍ و حرکت ).
بعد از تولد که نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید.
آرى این موجود ضعیف و ناتوان آنچنان قوى و نیرومند شد که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر دعوت الله برخیزد، و گذشته و آینده خویش را به دست فراموشى بسپارد، و مصداق روشن ((خصیم مبین )) شود.
جالب اینکه : تعبیر ((خصیم مبین )) (جدال کننده و پرخاشگر آشکار). داراى یک جنبه قوت است و یک جنبه ضعف که ظاهرا قرآن به هر دو جهت در اینجا ناظر است .
از یکسو این کار جز از انسانى که داراى عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و اختیار و قدرت دارد ساخته نیست (و میدانیم مهمترین مساله در زندگى انسان سخن گفتن است ، و سخنانى که محتواى آن قبلا در اندیشه حاضر میشود، سپس در قالب جمله ها قرار میگیرد، و مانند گلوله هائى که مسلسلوار به هدف شلیک میشود از مخارج دهن بیرون میپرد، و این کارى است که از هیچ جاندارى جز انسان حاصل نمى شود.
و به این ترتیب قدرتنمائى خدا را در این نیروى عظیمى که به قطره آب ناچیزى داده مجسم مى کند.
اما از سوى دیگر: او یک موجود فراموشکار و مغرور است ، و این نعمتهائى را که ولى نعمتش به او بخشیده در برابر او به کار میگیرد و به مجادله و مخاصمه برمى خیزد، زهى بیخبرى و خیره سرى ! براى بیخبرى او همین بس که او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندانشکنى پیدا کرد، و در حالى که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده گفت : چه کسى مى تواند این استخوانها را زنده کند در حالى که پوسیده است ؟! (و ضرب لنا مثلا و نسى خلقه قال من یحیى العظام و هى رمیم ).

۸۴۱۲۲۰۱۰۴۰-دانشکده علوم اداری سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:02 ق.ظ

آیا ندیدید که ماانسان را از نطفه ای بی ارزش آفریدیم وسپس اوعقل وشعور پیدا کرد وبه مخاصمه پرداخت؟

رقیه قطمیری-علوم اداری سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:37 ق.ظ

آیا انسان نمی داند که ما اورا از نطفه ای بی ارزش آفریدیم؛که او به مخاصمه آشکار پرداخت؟
ای انسان فراموشکار به عقب باز گرد وآفرینش خود را بنگر،که چه بودی وخداوندت چگونه تورا به تکامل رسانیدوهرروز لباس تازه ای از حیات برتن تو پوشانید،تو دائما در حال مرگ ومعاد هستی؛از جمادی مردی نامی شدی،از جهان نباتات نیز مردی از حیوان سر زدی،ازعالم حیوان نیز مردی انسان شدی،اما توی فراموشکارهمه اینها را به طاق نسیان زدی وبازگشتت به سوی خالقت را انکار می نمایی !
کاش اینقدر نمک نشناس نبودم،که چقدر نان ونمکش را خوردم و نمکدان شکستم!
خدای مهربانم توفیق شکرگذاری نعمتهایترا به من ارزانی فرما ومرا درزمره بی ادبان سفره ات قرار مده .آنان که برسر خوان نعمتهایت روزی می خورند وبه مجادله ومخاصمه ات برمیخیزند.
والسلام.

فاطمه السادات حسنی ـ علوم اداری سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:48 ب.ظ

سر کشی میکنم و عصیان...
انا الرب، بپرستید مرا،((من))را،انسان،خالق اینهمه تمدن و شگفتی..سجده ام کنید که مگر نمی بینید فربهی ام را از فرط قدرت...این منم فرمانروای بلا منازع قرن .قانون بقاست دیگر(( من)) ماندم و ((خدا)) آن مخلوق روزهای کودکیم ،آن قهرمان پوشالی روزهای جهل و نادانی به احترام شکوه اینهمه تکنولوزی عرصه را خالی کرد. انا الرب، بپرستید مرا...
سر کشی میکنم و عصیان...
تو از این بازی بچگانه کنار کشیدی تا من هی بیشتر خیال کنم بزرگ شده ام ،چونان پدری مهربان که می ایستد تا کودک نوپایش دویدنش را باور کند و آنقدر برود و بدود تا خسته و درمانده و مضطرب تنهایی اش را لمس کند و باز گردد به آغوش ستبر و بی دغدغه اش.
سر کشی میکنم و عصیان و تو ایمان داری هر چه بیشتر طغیان کنم تنها تر می شوم و پریشان تر و وامانده تر...
نا امیدت کرده ام بارها و پیمان شکسته ام مدام، میدانم اما... تو هنوز چشم براهمی و اغوشت هنوز مرا به نام میخواند که باز گردم به خودم ،به تو و به یاد بیاورم آنروز را که در عدم و نیستی کلمه نبودم حتی تا بخوانندم و تو مرا بی نام صدا کردی تا نام از رحمانیتت بگیرم و کام از رحیمیتت...
بسم الله الرحمن الرحیم، در بگشا فاطمه ات دوباره امده! بسم الله الرحمن الرحیم

ریحانه سادات سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:36 ب.ظ

۸۴۱۲۲۱۰۱۶۵دانشکده علوم اداری واقتصادی-ریحانه سادات ایاانسان ندید ونیاندیشید که ما او را از نطفه ای بی مقدار آفریدیم ؟همانا اینک ستیزه جوییآشکارشده است.نخست روی سخن با انسان است ،یعنی هر انسانی با هر اعتقاد و مکتبی وهر مقدار دانشی میتواند این حقیقت را دریابد.معنی لغوی نطفه آب ناچیزو بی ارزش است،تااین انسان مغرور و از خود راضی کمی در اندیشه فرو رود که در روز اول چه بوده ؟آری این موجود که از پست ترین .ناچیز ترین ذره بوجود آمده ،با مشقات ودر زمان طولانیبزرگ شده تا انقدر قوی شده که در مقابل خده بایستد اگر انسان به فکر ضعف و حقارت خود بیفتد هرگز گردنکشی نمیکند که بخواهد با قدرتی که خدا به او داده با او مجادله کند

دکتر اصغر کیوان حسینی . علوم اداری سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:27 ب.ظ

آیا نمیتوان با نیم نگاهی به اولین گام خلقت که محصور در آب گندیده ایست دامن از معرکه خصومت ورزی با خالق برچید؟

سمیرا شفیعا ـکشاورزی سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:51 ب.ظ


مگر انسان نمى‏بیند که ما او را از نطفه‏اى آفریدیم ؟ چطور با وجود این دشمنى آشکار شده است ( 77 ) .

ا و لم یر الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصیم مبین در این آیه به مساله قیامت که در سابق خاطرنشان کرده بود برگشت نموده و به دنبال انکار مشرکین براى اثبات آن احتجاج مى‏کند و بعید نیست که بیان تفصیلى مطالب مشرکین باشد که جمله فلا یحزنک قولهم ... اشاره اجمالى بدانست .
و مراد از رؤیت - دیدن علم قطعى است ، نه دیدن به چشم .
و معنایش این است که : آیا انسان علم قطعى ندارد به اینکه ما او را از نطفه‏اى خلق کردیم ؟ و نکره آوردن نطفه به منظور تحقیر آن است .
و کلمه خصیم به معناى دشمنى است که بر خصومت و جدال اصرار مى‏ورزد .
و استفهام در آیه‏استفهام تعجبى است ، و معنایش این است که : از عجائب این است که انسان مى‏داند که ما او را از نطفه‏اى حقیر و پشیز آفریدیم ، با این حال ناگهان دشمنى سرسخت براى خود ما مى‏شود . نخست دست انسان را مى‏گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بى‏ارزشى بیش نبود مى‏برد ، و او را به اندیشه وا مى‏دارد ، مى‏گوید : آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آنچنان قوى و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق رشد که حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکارى شد ؟ چه تعبیر زنده و گویائى ؟ نخست روى عنوان انسان تکیه مى‏کند یعنى هر انسانى با هر اعتقاد و مکتبى و هر مقدار دانشى مى‏تواند این حقیقت را دریابد .
سپس سخن از نطفه مى‏گوید که در لغت در اصل به معنى آب ناچیز و بى‏ارزش است ، تا این انسان مغرور و از خود راضى کمى در اندیشه فرو برود
و بداند روز اول چه بود ؟ و تازه تمام این قطره آب ناچیز مبداء نشو و نماى او نبوده بلکه سلول زنده بسیار کوچکى که با چشم دیده نمى‏شود از میان هزاران سلول که در آن قطره آب شناور بودند با سلول زنده بسیار کوچکى که در رحم زن قرار داشت با هم ترکیب شدند ، و انسان از آن موجود ذره بینى پا به عرصه هستى گذاشت ! مراحل تکامل را یکى بعد از دیگرى پیمود که شش مرحله آن طبق گفته قرآن در اوائل سوره مؤمنون در درون رحم مى‏باشد ( مرحله نطفه ، سپس علقه ، بعد مضغه ، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها ، سپس پوشیده شدن استخوانها از گوشت ، و سرانجام پیدایش روح یعنى حس و حرکت ) .
بعد از تولد که نوزادى بسیار ضعیف و ناتوان بود مراحل تکامل را نیز به سرعت پشت سر گذاشت ، تا به سر حد بلوغ و رشد جسمانى و عقلانى رسید . آرى این موجود ضعیف و ناتوان آنچنان قوى و نیرومند شد که به خود اجازه داد به پرخاشگرى در برابر دعوت الله برخیزد ، و گذشته و آینده خویش را به دست فراموشى بسپارد ، و مصداق روشن خصیم مبین شود .
جالب اینکه : تعبیر خصیم مبین ( جدال کننده و پرخاشگر آشکار ) .
داراى یک جنبه قوت است و یک جنبه ضعف که ظاهرا قرآن به هر دو جهت در اینجا ناظر است .
از یکسو این کار جز از انسانى که داراى عقل و فکر و شعور و استقلال اراده و اختیار و قدرت دارد ساخته نیست ( و مى‏دانیم مهمترین مساله در زندگى انسان سخن گفتن است ، و سخنانى که محتواى آن قبلا در اندیشه حاضر مى‏شود ، سپس در قالب جمله‏ها قرار مى‏گیرد ، و مانند گلوله‏هائى که مسلسل‏وار به هدف شلیک مى‏شود از مخارج دهن بیرون مى‏پرد ، و این کارى است که از هیچ جاندارى جز انسان حاصل نمى‏شود . و به این ترتیب قدرت‏نمائى خدا را در این نیروى عظیمى که به قطره آب ناچیزى داده مجسم مى‏کند .
اما از سوى دیگر : او یک موجود فراموشکار و مغرور است ، و این نعمتهائى را که ولى نعمتش به او بخشیده در برابر او به کار مى‏گیرد و به مجادله و مخاصمه برمى‏خیزد ، زهى بیخبرى و خیره سرى ! براى بیخبرى او همین بس که او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندان‏شکنى پیدا کرد ، و در حالى که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده گفت : چه کسى مى‏تواند این استخوانها را زنده کند در حالى که پوسیده است ؟ ! ( و ضرب لنا مثلا و نسى خلقه قال من یحیى العظام و هى رمیم ) .

مهدی رضایی حسن آبادی(دانشکده مهندس سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:05 ب.ظ

ترجمه آیه : آیا آدمی که اکنون خصمی آشکار است ، نمی داند که او را از نطفه ای آفریده ایم؟
(Does not man see that We have created him from the small seed? Then lo! he is an open disputant)
این آیه به نوعی به مساله قیامت برگشت نموده و می گوید : آیا انسان علم قطعی ندارد به اینکه ما او را از نطفه ای خلق کردیم ؟ نکره آوردن نطفه به منظور تحقیر آن است و کلمه خصیم به معنای دشمنی است که بر خصومت و جدال اصرار می ورزد ضمن اینکه استفهام در آیه استفهام تعجبی است و معنایش این است که : از عجائب این است که انسان می داند که ما او را از نطفه ای حقیر و پشیز آفریدیم ، با این حال ناگهان دشمنی سرسخت برای خود ما می شود.
اگر ما سرآغاز و منشأ آفرینش خود را به یاد بیاوریم برخی کارهایی را که نباید انجام دهیم ، انجام نخواهیم داد.
اگر پیدایش خود را از یاد نبریم هرگز در برابر خدای متعال به ستیزه جویی و مجادله نمی پردازیم‌ ، بلکه شکر او را به جا می آوریم از اینکه ما را آفرید و به ما قدرت تفکر و اندیشیدن داد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد