در باره مسابقه ... 

اگر علاقمند به شرکت در مسابقه هستید، لطفاً مطلب این صفحه را با دقت بخوانید.

حتی اگر فرصت شرکت در مسابقه را ندارید، خواندن این صفحه را به شما توصیه می کنیم!

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به وبلاگ

 

مسابقه قرآنی پرسش های خداوند از ما

 

(ویژه دانشجویان،اساتید و کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد) 

 

خوش آمدید!

 

  

1- به نظر می رسد ماه مبارک رمضان، که بهار قرآنش می خوانند، مناسب ترین فرصت برای طرح این پرسش باشد که: "به عنوان یک مسلمان، از قرآن چه می دانیم؟ "

 

2- به راستی، قرآن چیست؟

 در این کتاب قطور، که شمارگان صفحات آن به 600 صفحه بالغ می شود، چه مطالبی گنجانیده شده است؟

نکات و آموزه های  اعتقادی، اخلاقی، حقوقی، تاریخی، اجتماعی، تربیتی و ..... که خداوند در قالب 114 سوره و نزدیک به 6700 آیه قرآن "برای ما" و "خطاب به ما" مطرح کرده است، چیست؟

تا کنون چند تا از این آموزه ها را از قرآن استخراج کرده و در باره آن به اندیشه نشسته ایم؟

 مجموعه آموزه های قرآنی که هم اکنون در ذهن ماست و/یا در اندیشه، کلام و رفتار ما نمود یافته ، چند "عضو" دارد؟

 

3- همچنان که گفته شد، مخاطب قرآن، "ما" هستیم؛ پیامبر (ص) مأمور بود تا قرآن را بر ما بخواند .... و دعوتمان کند تا در آیات قرآن تدبر کنیم ......

 

4- گفتگوی قرآن با انسان، گفتگویی هدفمند است. قرآن برای این نیامده است که باور خاصی را به انسان "تحمیل" کند. برعکس، هدف غائی خداوند از گفتگوی قرآنی که با انسان ترتیب داده،  این است که با بیانی روشن و تأثیرگذار، چشم جان انسان را باز کند؛ گام های بعدی را انسان خود برخواهد داشت!

 

 5- مهندسی کلمات و آیات قرآن به گونه ای است که زمینه لازم را در مخاطب برای "بازگشت به خویش"  و "تفکر سازنده در نشانه های قدرت، حکمت و عظمت الهی" فراهم کند. دقیقاً به همین دلیل است که قرآن   از تکنیک های مختلف گفتگو و برقراری ارتباط با مخاطب بهره  گرفته است.  

 

6- یکی از تکنیک های پرکاربرد در قرآن ، تکنیک "طرح سوال و رها کردن مخاطب" است. در این روش، گوینده پرسشی را مطرح می کند و مخاطب را با آن سوال تنها می گذارد؛ بدون این که خود به آن سوال پاسخ دهد. استفاده از این تکنیک، در صورتی که موضوع مورد سوال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار باشد، تحرک فکری مخاطب را به همراه خواهد داشت. هرچه موضوع سوال مهم تر باشد، مخاطب برای کشف پاسخ با چالش فکری بزرگ تری روبرو خواهد شد و دستگاه فکری او با سرعت بیشتری به حرکت  در خواهد آمد. پاسخی که مخاطب، خود، به چنین سوالاتی می دهد، می تواند چهره اندیشه و رفتار او را دگرگون کند.

 

7- تا کنون چند بار قرآن را خوانده اید؟.... مهم نیست .... تا کنون چند صفحه از قرآن را خوانده اید؟..... آیا در همان صفحاتی از قرآن که خوانده اید –کم یا زیاد- به یک یا چند "پرسش" برخورد کرده اید؟

 می شود پاسخ خیلی ها را حدس زد:  "نه!"  ؛  "نمیدانم!"  ؛  "اگر هم دیده ام متوجه نشده ام!"  ؛  "از کجا باید می فهمیدم که این آیه یک «گزاره خبری» نیست بلکه یک «سوال»  است؟"  ؛  "اصلاً چرا در قرآن جلو سوال ها علامت سوال نمی گذارند؟!" ؛ و .....

 

8- واقعیت این است که قرآن مملو از سوال است، آن هم چه سوالات مهمی! سوالاتی که اگر منصفانه، با دلی پاک و اندیشه ای صاف و زلال در صدد یافتن پاسخ آن ها برآییم، نوع نگاهمان را به هستی، به خالق هستی،  به خودمان و به دیگران، دگرگون خواهد کرد ..... این ها "پرسش های خداوند از ما"ست.

 

 

9-  و امسال، سال 1385 هجری شمسی، که در مهر آن شاهد تقارن دو بهار،  یعنی "بهار علم و دانش" و  " بهار قرآن" هستیم،  تصمیم گرفته ایم تا خود را "مخاطب" قرآن کنیم، پرسش های خداوند را بشنویم و در آن ها بیندیشیم!

 

10- کار را در قالب یک مسابقه سامان داده ایم: "مسابقه قرآنی پرسش های خداوند از ما". هر روز یکی از پرسش های خداوند در قرآن، ذهن ما را به خود مشغول خواهد داشت.

 

11- برای شرکت در مسابقه، کافی است با مراجعه به قرآن، چند سطر در باره پرسش قرآنی مورد نظر بنویسید. این چند سطر می تواند:

      * ترجمه سلیس و روان پرسش قرآنی مزبور به فارسی باشد؛

      * توضیحی پیرامون آن باشد که از کتاب های تفسیر گرفته شده است؛

      * و بالأخره   و در بهترین حالت- می تواند محصول تأمل و اندیشه شما در آن پرسش، و به عبارت دیگر، پاسخ صمیمانه ای باشد که شما پس از شنیدن و درک سوال مزبور، به خداوند می دهید!

 

12- برای دادن پاسخ، بر روی لینک نظرات که زیر پرسش قرآنی هر روز قرار دارد، کلیک کنید. پاسخ خود را در صفحه ای که باز می شود بنویسید. درج ای میل ضرورتی ندارد؛ اما نام و دانشکده یا محل خدمت باید در محل مشخص شده تایپ شود. اگر هم دوست دارید از قلم و کاغذ استفاده کنید، می توانید پاسخ های مکتوب خود را به دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دفتر مسابقه قرآنی پرسش های خداوند از ما، یا دفاتر فرهنگی خوابگاه ها تحویل دهید. لینک پرسش ها در سمت راست همین صفحه قابل مشاهده است.

 

13- در پایان هر هفته (روز چهارشنبه) پنج جایزه تقدیم شرکت کنندگان محترم خواهد شد: سه جایزه به ارائه دهندگان بهترین پاسخ در هفته قبل، و دو جایزه به قید قرعه به دو نفر از شرکت کنندگان.

 

14- جایزه ویژه مسابقه هم که فیش سفر حج عمره است، در تاریخ ۲۳/۸/۸۵ به قید قرعه به یکی از عزیزانی که بیشترین و بهترین پاسخ ها را در طول ماه ارائه داده باشند، تقدیم خواهد شد.

 

 

                                           

                                                                                   موفق باشید!

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ف-شیرازی یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:43 ق.ظ

آقای محمد
سلام.امیدوارم حالتون خوب باشه . سوالی داشتم.ممنون میشم اگه جوابمو بدید.من فارغ التحصیل دانشگاه فردوسی هستم.آیا امکان داره که در مسابقات شرکت کنم ؟
بی صبرانه در انتظار پاسخ شما هستم.

با تشکر
ف - شیرازی

سلام آقای شیرازی
شرکت شما در این مسابقه حداقل فائده اش ارتقاء دانش قرآنی شما خواهد بود. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد