پرسش های خداوند از ما - ۸

 

سؤال هشتم 

 

 

سوره تین - آیه ۸

نظرات 70 + ارسال نظر
محمدرضا کلائی.جهاد دانشگاهی دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:36 ق.ظ

سلام.معنای اولیه آیه که کاملا مشخص و کوتاه است. احکم الحاکمین بودن خداوند امری قابل قبول است چرا که تمامی پیش فرضهای آن برقرار می باشد.اولا در نظر ما خداوند خدائی متشخص استُ و ثانیا او راعالم مطلق ُ خیرخواه مطلق و قادر مطلق می دانیم. این سه ویژگی باعث می شود که اولا صلاحیت حکم و ثانیا الزام به حکم را برای او قائل شویم. اما آنچه در تامل مساله است ُ ارتباط حکمفرمائی و حکم خداوند با قرارگیری در موقعیتهای نیازمند اصول اخلاقی است.بدیهی است اینکه خداوند را در مقام حکم بدانیم باعث خواهد شد که او را در نظر آوریم و اصول طرح شده توسط وی را خط کش و ملاک عمل قرار دهیم لیکن با عنایت به قرارگیری در موقعیت های مختلف نقش پیامبر درون در حکمفرمائی بر رفتار هر شخص (که البته تحت تاثیر اصول کلی خداوند است) پر رنگتر خواهد بود. لذا باید دید قرآن وظیفه اخلاقی را علاوه بر مجموعه کلی راهنما(تسامحا فقه) ناشی از کدام پرنسیپ ها می داند.بویژه در حوزه اخلاق باور.سعی خواهم کرد آیاتی در این زمینه بیابم.

سید علی موسوی بایگی-دانشکده علوم اد دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:50 ق.ظ

خدایا!
به مقتدایمانم رسول ا... اقتدا میکنیم و شهادت می دهیم که تو احکم الحاکمینی که هر آنچه بر حکمتت حکم کنی صلاح و است و حاکم.پس یا حکیم .به حکمت لایزالت قسمت میدهیم که همانطور که صورتی خوش بر ما و عالم رقم زدی در این ماه و شبهای عزیز نیز بر ما عنایت کن که سیرتی خوش در کالبد حکیمانه مان رقم بزنیم و آن باشیم که تو خواهی و از خلقت ما مقصود داشتی که{ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون}.پس عابدمان گردان.آنچنان که تو خواهی و نه آنکه غیر پسندد.

مژگان ثابت تیموری -پژوهشکده علوم گی دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:15 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟

آرى خداوند احکم الحاکمین است
خداوندا گرتو احکم الحاکمین نباشی تو که مرا خالقی که می تواند سیره بهتر و بی نقص تر برای انسانت بیاورد .
خدایا تو مرا جمال عطا فرمودی بین مخلوقاتت با کمالات و اشرف آفریدی پس هرگز راضی نخواهی شد که در راه زندگی
کم وکاستی و نقصان معنوی داشته باشم تا سایر مخلوقاتت مرا مضحکه کنند .
و تنها توئی که میدانی هر عقوبتی بر چه کسی واقع شود.

خداوندا! ما نیز چون رسولت گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.
آمین یا رب العالمین

اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است . ولى چنانکه گفتیم معنى اول مناسب تر به نظر مى رسد.



علی رحمانی نسب دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:22 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست

جعفرندافشرق دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:27 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کننده گان و داوران نیست؟!

در حدیثی آمده است: زمانی که پیامبر(ص) سوره تین را تلاوت می فرمود وقتی به این آیه می رسید، می فرمود:

بلی و أنا علی ذلک من الشاهدین: آری خداوند أحکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم.
این استفهام براى تقریر و تثبیت مطلب قبل است، و" احکم الحاکمین بودن خدا" به این معنا است که او فوق هر حاکم است، چون حکمش‏


متقن‏ترین حکم است، و در حقیقت و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است، حکم او به هیچ وجه دچار وهن و اضطراب و بطلان نمى‏گردد، خداى تعالى در عالم خلقت و تدبیر حکمى مى‏راند که به مقتضاى حکمت باید رانده شود، حکمى متقن و زیبا و با نفوذ، و چون از یک سو خداى تعالى احکم الحاکمین، و از سوى دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب مى‏سازد که خداى تعالى بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقى آخرت فرق بگذارد، و همین است که مساله بعث را واجب مى‏کند.

مسعود رمضان زاده دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:13 ب.ظ

ترجمه:
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟

تفسیر:
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.

هادی برزگر۸۵۱۲۲۵۲۲۴۵ علوم تربیتی دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:42 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است .
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).

احمد دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:02 ب.ظ

به نظر من منظور از این آیه که استفهام انکاری است از انسان این سوال شده که آیا خدا از همه حاکمین حاکم تر نیست؟
این سوالی است که پاسخ آن واضح است.

محمد حسین عدالت - مرکز کارآفرینی دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 05:00 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟

این آیه به ما می گوید که خداوند از همه حکیم تر است. حکیم به معنی کسی است که تمام کارهایش از روی حکمت و با درایت باشد. تامل در نظام هستی ما را بران می دارد تا به وجود حکیمی ایمان بیاوریم که او کسی نیست جز خدای هستی بخش.
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.
آمین یا رب العالمین

محمد علی عبدی زاده- سازمان مرکزی - ر دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:12 ب.ظ

"مگر خدا را احکم الحاکمین نیافتید؟)

خطاب در این آیه به انسان است، البته به اعتبار جنس انسان.
این استفهام براى تقریر و تثبیت مطلب قبل است، و" احکم الحاکمین بودن خدا" به این معنا است که او فوق هر حاکم است، چون حکمش‏
متقن‏ترین حکم است، و در حقیقت و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است، حکم او به هیچ وجه دچار وهن و اضطراب و بطلان نمى‏گردد، خداى تعالى در عالم خلقت و تدبیر حکمى مى‏راند که به مقتضاى حکمت باید رانده شود، حکمى متقن و زیبا و با نفوذ، و چون از یک سو خداى تعالى احکم الحاکمین، و از سوى دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب مى‏سازد که خداى تعالى بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقى آخرت فرق بگذارد، و همین است که مساله بعث را واجب مى‏کند.


پس تفریعى که در جمله" فَما یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ" شده، از قبیل تفریع نتیجه بر حجت است، و جمله" أَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحاکِمِینَ" حجت مذکور را تتمیم مى‏کند، چون تمامیت حجت، موقوف بر احکم الحاکمین بودن خداست.


نزهت مهاجرنسب سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 07:39 ق.ظ

آیا خدا نیکوترین داوران نیست ؟

همیشه با خود می گویم هر آنچه تو صلاح بدانی همان کن . تو به مقتضای حکمت حکم می رانی و من به میل خود از تو می خواهم . اما این تویی که بهترین و نیکو ترین حکمها را فرمان می دهی و رای و خواسته تو زیبا و دقیق و با شکوه است .

زهرا سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:20 ق.ظ

زهراکرد- دانشکده مهندسی
آری خداوند احکم الحاکمین است و من براین امر گواهم .
پروردگارا خلقت ما را در بهترین صورت قرار دادی توفیقی عطا فرما تا عمل ما نیز در بهترین صورت باشد .
بارالها پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست مارا در این راه مشمول الطافت فرما .
ای همه پایان سراپا همه آغاز
ای همه آغاز سراپا همه پایان
با توام ای مرگ مردی اگر یکسره کن کار زمین را
مردی اگر یکسره کن کار زمان را
این چه زمینی است
این چه زمانه است
من به خدا خسته ام از هر چه زمین است
من به خدا خسته ام از هر چه زمان است.

دکتر طاهره جاویدی/عضو هیئت علمی دا سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:35 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .

سید سعید حجت( پژوهشکده علوم گیاهی) سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:37 ق.ظ

سوال هشتم
آیه 8 سوره تین
بسم الله الرحمن الرحیم
أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ
آیا خدا، داورترین داوران نیست
سـوره تین در حقیقت بر محور آفرینش زیباى انسان , و مراحل تکامل , وانحطاط او دور مى زند, و این مطلب با سوگندهاى پرمعنائى در آغاز سوره شروع شده است , و بعد از شمردن عوامل پیروزى و نجات انسان , سرانجام تاکید بر مساله معاد و حاکمیت مطلقه خداوند پایان مى گیرد.
در آخرین آیه سوره , مى فرماید: ((آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ))؟! (الیس اللّه باحکم الحاکمین ).
در حـدیثى آمده است هنگامى که پیغمبراکرم (ص ) سوره ((والتین )) را تلاوت مى فرمود وقتى به آیـه ((الـیس اللّه باحکم الحاکمین )) مى رسید, مى فرمود: بلى واناعلى ذلک من الشاهدین ((آرى خداوند بهترین حکم کنندگان است و من بر این امرگواهم )).
الیس الله باحکم الحاکمین - این استفهام برای تقریر و تثبیت مطلب قبل است ، و احکم الحاکمین بودن خدا به این معنا است که او فوق هر حاکم است ، چون حکمش متقن ترین حکم است ، و در حقیقت و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، حکم او به هیچ وجه دچار ذهن و اضطراب و بطلان نمی گردد ، خدای تعالی در عالم خلقت و تدبیر حکمی می راند که به مقتضای حکمت باید رانده شود ، حکمی متقن و زیبا و با نفوذ ، و چون از یکسو خدای تعالی احکم الحاکمین ، و از سوی دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب می سازد که خدای تعالی بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقی آخرت فرق بگذارد ، جمله الیس الله باحکم الحاکمین حجت مذکور را تتمیم می کند ، چون تمامیت حجت ، مرقوف بر احکم الحاکمین بودن خداست و حاصل آن حجت این است که : بعد از آنکه مسلم شد که انسان در احسن تقویم خلق شده ، و معلوم شد که بعد از خلقت ، به دو طایفه تقسیم می شود ، طایفه ای که از تقویم خدادادیش که تقویمی احسن بود خارج و به سوی اسفل سافلین بر می گردد ، و طایفه ای که به همان تقویم احسن الهی و بر صراط فطرت اولش باقی می ماند و از سوی دیگر خدای تعالی مدبر امور ایشان ، احکم الحاکمین است و از سوی سوم حکمت این خدا اقتضا دارد که با این دو طایفه یک جور معامله نکند نتیجه می گیریم که پس باید روز جزایی باشد ، تا هر طایفه ای به جزای عملی که کرده اند برسند ، و عقل و فطرت آدمی اجازه نمی دهد و بهانه ای ندارد که این روز جزا را تکذیب کند پس آیات مورد بحث به طوری که ملاحظه می کنید - همان معنایی را افاده می کند که آیه زیر آن را افاده می کند : ام نجعل الذیم امنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار ، (15) و نیز آیه زیر که می فرماید : ام حسب الذین اجترحوا السیئات ان نجعلهم کالذین امنوا و عملوا الصالحات سواء محیاهم و مماتهم ساء ما یحکمون (16) و بعضی (17) از مفسرین که خطاب در آیه فما یکذبک را متوجه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) دانسته اند ، کلمه ما (چیزی که را به معنای من )کسی که گرفته اند ، و نیز حکم را به معنای قضا گرفته ، و در نتیجه آیه را چنین معنا کرده اند : وقتی مردم مختلف هستند ، و لازمه اختلافشان اختلاف جزایشان در روز جزاست ، پس کسی که تکذیب جزا را روش خود کرده آیا خدای تعالی را اقضی القاضین نمی داند ؟ آری او بین تو و تکذیب گران به تو به روز جزا حکم خواهد کرد.

صدیقه عشقی - سازمان مرکزی سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:46 ق.ظ

- آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست؟
عده ای از افراد خدا و تمام نظام آفرینش را انکار می کنند درحالیکه اگر قدری تامل نمایند وبه نعمت های بی پایان الهی توجه کنند دیگری نیازی به این همه بهانه جویی نیست. این آیه خداوند را بهترین حکم کننده بیان کرده است.تمام افراد در روز موعود دربرابر اعمال دنیایی خود پاسخگو هستندواین خداست که از قبل دلایل وبرهانهای اشکاری را برای بشر فرستاده است پس بیایید با تفکر دراین دنیای بیکران الهی قدردان نعمتهای خدا و پاسخگو اعمال نیک وبدمان باشیم.

الهام محمدی-سازمان مرکزی سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:48 ق.ظ

(آیا خدا داورترین داوران نیست؟)
خدا فوق هر حاکم است چون حکمش متقن ترین حکم است و در حقیقت و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است حکم او به هیچ وجه دچار ذهن و اضطراب و بطلان نمی گردد خدای تعالی در عالم خلقت و تدبیر حکمی می راند که که به مقتضای حکمت باید رانده شود حکمی متقن و زیبا و با نفوذ .

اعظم بدری - سازمان مرکزی سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:17 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست . خداوند انسان را به بهترین صورت آفرید و آفرینش انسان از هر نظر آمیخته با علم و تدبیر و حکمت است . انسان را موجودی سرشار از استعداد آفرید که اگر در جهت صحیح از آن استفاده کند به برترین مقامات دست خواهد یافت و اگر در جهت ناحق و فسار به کار ببرد به فساد و تباهی خواهد افتاد . که اولی به پاداش ابدی خواهد رسید و دومی به عذاب الهی گرفتار خواهد شد و خداوند بهترین حاکم بین این دو گروه خواهد بود.

ابوذر شیخی زاده ـ الهیات ـ علوم قرآ سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:03 ب.ظ

پروردگارا چه کسی داناتر وحکیم تر از صانع نسبت به مصنوع خویش است .آیا تو ای که مرا خلق کرده ای بهتر می توانی برای زنگی ام برنامه ریزی کنی یا آن کسانی که خود مخلوق تواند .حکم چه کسی محکم تر است.

امیر حسین کفشکنان - دانشکده فنی مهن سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:14 ب.ظ

سلام علیکم
این آیه بیشتر با توجه به آیات قبلی قابل توضیح است بدین صورت که : (خداوند متعال قسم میخورد که انسان را به بهترین گونه آفریده و میفرماید که انسان ها در صورتی که جزء ایمان آورندگان باشند به بهترین مقام و در صورتی که نافرمانی کنند به پست ترین جایگاه در آخرت میرسند.)
با توجه به این سخنان خدا که بر تمامی اعمال انسان واقف است میفرماید : آیا او نیست که به بهترین و کاملترین صورت حکم میکند و سرنوشت انسان را (با توجه به اعمالش) در آخرت تعیین میفرماید ؟
البته که قادر متعال با اطلاع کامل و کافی از اعمال و نیات انسان بهترین رقم زننده ی سرنوشت اوست و تنها اوست که بهترین قاضی و حکم کننده است .
التماس دعا

سمیه توانا چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:45 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟او فوق هر حاکم است ، چون حکمش متقن ترین حکم است ، در حقیقت نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، حکم او به هیچ وجه دچار ذهن و اضطراب و بطلان نمی گردد ، حکمی متقن و زیبا و با نفوذ ، و از سوی دیگر خدای تعالی مدبر امور است پس کسی که تکذیب جزا را روش خود کرده آیا خدای تعالی را اقضی القاضین نمی داند ؟ آری او بین تو و تکذیب گران به تو به روز جزا حکم خواهد کرد.

moazami چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:51 ق.ظ

بیان این سوره به مسئله بعثت و جزا پرداخته ، مطلب را از راه خلقت انسان در بهترین تقویم و سپس اختلاف افراد انسان در بقاء بر فطرت اولی و خارج شدن از آن ، و در نتیجه تنزل تا ( اسفل و السافلین ) را بیان فرموده ، و در آخر به این نکته اشاره فرموده که به حکم حکمت الهی واجب است که بین و طائفه در دادن جزاء فرق و تفاوت باشد و پاداش هر دو نباید یکسان باشد .
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست.

قدسی قائم مقامی سازمان مرکزی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:26 ب.ظ

حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.
آمین یا رب العالمین

زهره زاغیان۰ سازمان مرکزی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:30 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.
آمین یا رب العالمین

اشرف کارآمد - سازمان مرکزی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:55 ب.ظ

((تین )) در لغت به معنى انجیر و زیتون همان زیتون معروف است ماده روغنى مفیدى از آن مى گیرند.
در اینکه آیا منظور سوگند به همین دو میوه معروف است یا چیز دیگر؟ مفسران سخنان گوناگونى دارند.
در حالى که بعضى آن را اشاره به همان دو میوه معروف مى دانند که خواص غذائى و درمانى فوق العاده زیادى دارد، بعضى دیگر معتقدند که منظور از آن ، دو کوهى است که شهر دمشق و بیت المقدس بر آنها قرار گرفته ، چرا که این دو محل سرزمین قیام بسیارى از انبیاء و پیامبران بزرگ خدا است ، و این دو قسم با سوگندهاى سوم و چهارم که از سرزمینهاى مقدسى یاد مى کند هماهنگ است .
بعضى نیز گفته اند نامگذارى این دو کوه بنام تین و زیتون به خاطر این است که بر یکى از آنها درختان انجیر مى روید، و بر دیگرى درختان زیتون .

فاطمه ضیائی منش سازمان مرکزی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:59 ب.ظ

بعضى نیز گفته اند نامگذارى این دو کوه بنام تین و زیتون به خاطر این است که بر یکى از آنها درختان انجیر مى روید، و بر دیگرى درختان زیتون .
بعضى نیز تین را اشاره به دوران آدم دانسته اند، چرا که لباسى که آدم و حوا در بهشت پوشیدند از برگ درختان انجیر بود ، و زیتون را اشاره به دوران نوح مى دانند، زیرا در آخرین مراحل طوفان نوح کبوترى را رها کرد تا درباره پیدا شدن خشکى از زیر آب جستجو کند او با شاخه زیتونى بازگشت ، و نوح فهمید که طوفان پایان گرفته و خشکى از زیر آب ظاهر شده است (لذا شاخه زیتون رمز صلح و امنیت است ).

محسن برغمدی ـدانشگده تربیت بدنی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:34 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است .

منظور از ((دین )) در اینجا آئین و شریعت نیست بلکه همان جزا و روز جزا است.

زهره بهبودی-مدیریت تربیت بدنی چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:37 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است .

منظور از ((دین )) در اینجا آئین و شریعت نیست بلکه همان جزا و روز جزا است.

مریم وظیفه دوست-دانشکده مهندسی پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:12 ق.ظ

آیاخداوندبهترین حکم کنندگان نیست؟
آیاعدالتی بالاترازعدالت الهی نیزوجوددارد؟اوکه خودخالق انسان است وبه اوعشق می ورزدچگونه ممکن است حکمی بدهدکه حقی ضایع شود.همانگونه که خوداودرکتاب حقش فرموده آدمی درسرای آخرت عین اعمالش رامشاهده
می کندنه ذره ای بیشترونه ذره ای کمتر.چه کسی بهترازاواز اسرار درونی مخلوقش آگاه است؟واوست که برعالمیان حکمرانی کرده وهیچ چیزدرنظرش پنهان نمی ماند.

زهرا گنجعلی دانشکده علوم پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:47 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
خدایی که احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر است و ما را آفریده
پیامبر خدا هنگام تلاوت و رسیدن به این آیه می فرمود بلی و انا علی ذلک من الشاهدین آری خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم.
خداوندا ما نیز گواهی می دهیم که تو احکم الحاکمینی خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده ای توفیقی مرحمت کن تا عمل و اخلاص ما نیز در بهترین صورت باشد.

فاطمه شریف ـمهندسی پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:39 ب.ظ

اینها همه مقدمه اى است براى جهانى وسیعتر و کاملتر، و به تعبیر قرآن نشاه اولى خود خبر از نشاه اخرى مى دهد، چرا انسان متذکر نمى شود (و لقد علمتم النشاة الاولى فلو لا تذکرون ) (واقعه 62).
عالم گیاهان پیوسته و در هر سال منظره مرگ و حیات مجدد را در برابر چشم انسان مجسم مى سازند، و آفرینشهاى پى در پى دوران جنینى هر کدام معاد و حیات مجددى محسوب مى شود با این همه چگونه این انسان روز جزا را انکار مى کند؟
از آنچه گفتیم روشن مى شود که مخاطب در این آیه نوع انسان است ، و این احتمال که مخاطب شخص پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) باشد و منظور این است که با وجود دلائل معاد چه کسى یا چه چیزى مى تواند تو را تکذیب کند بعید به نظر مى رسد.
و نیز روشن شد که منظور از ((دین )) در اینجا آئین و شریعت نیست بلکه همان جزا و روز جزا است ، آیه بعد نیز گواه بر این معنى است .
چنانکه مى فرماید: آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟! (الیس الله باحکم الحاکمین ).
و اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است . ولى چنانکه گفتیم معنى اول مناسب تر به نظر مى

زوارمقدم علوم اداری پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:47 ب.ظ

آیا خدا مقتدرترین و عادل ترین حکم فرمایان عالم نیست؟

محمد رضا رجب زاده - علوم اداری و اقت جمعه 21 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:20 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟!
خدایا ....
من گواهى مى دهم که تو احکم الحاکمینى.
خدایا....
آنچه در این جهان آفریده ای از نباتات ، جمادات ، حیوانات ، آسمان و زمین ، خورشید و ستارگان...... و اینکه هدف آفرینش همه اینها را آفرینش انسان بیان کرده ای گواه این حقیقت است که هدف از آفرینش انسان تنها چند صباحی زندگی کردن در این دنیا نیست و بدون شک این جهان و آنچه در آن است زمینه ساز و مقدمه ای بر جهان دیگری است که انسان در آن جهان کاملتر تا به ازل سپری خواهد کرد و در آن جهان است که انسان نتیجه آنچه در این جهان انجام داده است را خواهد دید اما مقدمه آن جهان برپایی روز حساب است روزی که در آن انسان خود را مقابل پرونده زندگی خود در این دنیا می بیند و در آن روز تویی که بهترین حکم کننده و داوری ....! و عدالت را جاری خواهی کرد .
بارالها ....
پناه می برم به تو از خشمت در آن روز .

مصطفی نوایی -دانشکده علوم اداری واق شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:02 ق.ظ

درآیه پایانی سوره تین این سوال از ما پرسیده شده است که:
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست؟
آیا خداوند احکام وفرمانهایش ازهمه حکیمانه تر ومتقن تر نیست؟

براستی ما را چه می شود؟که این چنین بی محابا در برابر ذات اقدس اله از روی تبختر وغرور می ایستیم؟
من خودم را می گویم که به عنوان مثال آنقدر که تاکنون برای یافتن پاسخهای خود کتابهای فلان اندیشمند غربی را خوانده ام با تدبر وتفکر قرآن کریم را که به حق وبه مصداق واقعی این آیه حاوی بهترین دستورات حیات بخش زندگی است را نخوانده ام.

تابکی از معصیت سازی سیه طومار را
از کف خود میدهی تا کی حساب کار را
تا به کی بااسب غفلت عز جولان می کنی
سر سری مشمار کار صحنه پیکار را
دین به دنیا می فروشی بهر دیناری چرا
چون کنی فردا چو از کف میدهی دینار را
نفس چون سرکش شود آه از دمارت می کشد
تا بکی در دامن خود پروری این مار را
گوهر وخرمهره راهرگز به یک میزان مسنج
فرق بسیار است با گل نزد عاقل خار را
سوره یاسین بگوش ابلهان خواندن چه سود
خصم خود بوجهل داند احمد مختار را
قبل از آنی که شود دلبسته مهر علی
می کشد میثم بدوش خویش چوب دار را
فکر انسان گنج ها از مغز خود آرد برون
گر کند پیدا کلید مخزن الاسرار را
شاعر ژولیده می گوید که آوای جلی
تا بکی از معصیت سازی سیه طومار را

رقیه حسین زاده شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 02:50 ب.ظ

خدایا ، گواهی می دهم که تو احکم الحاکمینی چون پیامبر رحمت که مقتدای من است به این صفت تو گواهی داد .
الهی راضیم به رضای تو .
آمین یارب العالمین

معصومه کاریزنوی شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:54 ب.ظ

تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 147


در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.
آمین یا رب العالمین


دکتر اصغر کیوان حسینی. علوم اداری شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:01 ب.ظ

او که برقلب مومن عرش خویش را بنا می نهد کرسی حکومت را نیز چنان ارتقا میدهد که غبار دامن هیچ حاکمی بر آن نتواند نشست.

محمد حسن کفش کنان-مهندسی یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:23 ق.ظ

آیا خدا بهترین داوران نیست ؟
دانشکده مهندسی مهندسی شیمی
۸۳۱۲۴۴۰۳۸۵

راحله دانای سیج ـ دانشگاه فردوسی ـ یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 07:15 ب.ظ

به نام خدا
با عرض سلام
معنای آیه : آیا خداوند بهترین حکم کنندگان وداوران نیست ؟
اگر دین را به معنی کل شریعت و آئین بگیریم معنی آن چنین می شود آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر ومتقن تر نیست ؟ آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و تدبیر و علم است .
در حدیثی از پیامبر اکرم(ص )می خوانیم : آری خداوند احکم الحاکمین است ومن بر این امر گواهم
احکم الحاکمین بودن خدا به این معناست که او فوق هر حاکم است چون حکمشمتقن تر ین حکم است و نفوذ حکمش از هر حاکم دیگر برتر است و هیچ وقت دچار اضطراب و بطلان نمی گردد .
این جمله (آلیس....) حجت است و چون تمامیت حجت موقوف به احکم الحاکمین بودن خداست و حاصل آن حجت این است که بعد از خلقت انسان به دو طایفه تقسیم می شود عده ای از تقویم خدا خارج و به سوی اسفل سافلین می روند و عده ای به صراط فطرت اولش باقی می مانند و خداوند مدبر امر ایشان است که همان معنای احکم الحاکمین است
آری خداوند احکم الحاکمین است و بهترین حکم کنندگان چون او می داند چیز های که ما نمی دانیم و تدبیر همه امور بدست اوست .
والسلام

داودنژاد یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:33 ب.ظ

بهترین حاکم و بهترین قاضی و بلاخره بهترین داور خداست و قطعا فرق خواهد بود بین کسانیکه به دنیا و آخرت دیدهای مختلفی دارند و آنهایی برنده خواهند بود که عامل به آیات عمیق قران باشند

مهدی رضایی حسن آبادی(دانشکده مهندس دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 06:27 ق.ظ

آیا خدا، داورترین داوران نیست؟(.Is not Allah the best of the Judges? )
این استفهام برای تقریر و تثبیت مطلب قبل است ، و احکم الحاکمین بودن خدا به این معنا است که او فوق هر حاکم است ، چون حکمش متقن ترین حکم است ، و در حقیقت و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، حکم او به هیچ وجه دچار ذهن و اضطراب و بطلان نمی گردد ، خدای تعالی در عالم خلقت و تدبیر حکمی می راند که به مقتضای حکمت باید رانده شود ، حکمی متقن و زیبا و با نفوذ ، و چون از یکسو خدای تعالی احکم الحاکمین ، و از سوی دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب می سازد که خدای تعالی بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقی آخرت فرق بگذارد ، و همین است که مساله بعث را واجب می کند .
وای بر کسی که تکذیب جزا را روش خود کرده آیا خدای تعالی را اقضی القاضین نمی داند ؟خداوند بین تو و تکذیب گران به تو به روز جزا حکم خواهد کرد / امید که با تدبیر کافی در این آیات بدانیم که روز رستاخیزی نیز هست...

مجتبی دهستانی دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:26 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست؟
آری به حقیقت که همین طور است وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خود گواهی می دهد که خداوند بهترین حکم کنندگان است دیگر جای هیچگونه خللی را باقی نمی گذارد.
خداوندی که همه خلقت و آفرینش هستی از اوست و او خالق تمام آنهاست.
خداوندی که «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ » او بهترین حکم کنندگان است.

سیده منصوره هاشمیان- دانشکده مهندس دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:30 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟

سیده منصوره هاشمیان- دانشکده مهندس دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:32 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟! (الیس الله باحکم الحاکمین ).
و اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است . ولى چنانکه گفتیم معنى اول مناسب تر به نظر مى رسد.
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.
آمین یا رب العالمین


۸۴۱۳۱۴۰۰۶۶ دانشکده ادبیات سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:33 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
خدای من!البته که هستی . تو ما را آفریده ای و به تمام امورمان آگاهی . چه داوری بهتر و عادل تر از تو سراغ داریم؟

رقیه قطمیری-علوم اداری سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:45 ق.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست؟
خداوندا براستی که تو بهترین حکم کنندگانی ومانیز گواهی می دهیم که تو احکم الحاکمینی.
معبودا!خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده ای توفیقی مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
محبوبا!ییمودن راه ایمان وعمل صالح جز به لطف تو میسر نیست مارا در این راه مشمول دستگیریت فرما.ومارا لحظه ای به خودمان وا مگذار.
آمین یا رب العالمین.
والسلام.

فاطمه السادات حسنی ـ علوم اداری سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:44 ب.ظ

الیس الله باحکم الحاکمین
کجا بروم اخر؟این روزها حالم هیچ خوب نیست...کیف شکوت عن احوالی؟خواندی مرا،به نام ،صدایم کردی...حی علی...گفتم مگر نمی بینی چقدر سرم شلوغ است؟مگر نمی بینی چقدر ادم بزرگی شده ام این روزها و وقت ندارم برای حرفهای ساده ی تو؟اخر من این روزها انقدر انتگرال چندگانه خوب حل می کنم که...! خواندی مرا، گفتی کویر است و سراب بیهوده می روی...دل خوش کردم به ان ژست الکی متفکرانه ی همیشگیم و باور کردم دروغ خودم را و هی قد کشیدم مثل علفهای هرز و نفهمیدم که دارم هی گیر میکنم بیشتر لای این منحنی های تقاضای حقارت و عرضه ی تباهی مدام، و هی تو بیشتر گم میشوی در هیاهوی پوچی ام...خیال کردم دارم دورت میزنم و تو خوابی و نفهمیدم که دارم هی الکی دور میزنم خودم را و هی بیشتر گم می کنم خودم را و تو را در این دور باطل و هی اباطیل سر هم کردم که یعنی زیاد تر میفهمم از تو مصلحتم را...!این روزها حالم هیچ خوب نیست، کجا بروم اخر؟گم شده ام. گم کرده امت ...دستم را بگیر ای بهترین دلیل راه

سمیرا شفیعا ـکشاورزی سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:48 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟ ! ( الیس الله باحکم الحاکمین ) .
این استفهام براى تقریر و تثبیت مطلب قبل است ، و احکم الحاکمین بودن خدا به این معنا است که او فوق هر حاکم است ، چون حکمش‏
متقن‏ترین حکم است ، و در حقیقت نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، حکم او به هیچ وجه دچار وهن و اضطراب و بطلان نمى‏گردد ، خداى تعالى در عالم خلقت و تدبیر حکمى مى‏راند که به مقتضاى حکمت باید رانده شود ، حکمى متقن و زیبا و با نفوذ ، و چون از یکسو خداى تعالى احکم الحاکمین ، و از سوى دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب مى‏سازد که خداى تعالى بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقى آخرت فرق بگذارد ، و همین است که مساله بعث را واجب مى‏کند .
پس تفریعى که در جمله فما یکذبک بعد بالدین شده ، از قبیل تفریع نتیجه بر حجت است ، و جمله ا لیس الله باحکم الحاکمین حجت مذکور را تتمیم مى‏کند ، چون تمامیت حجت ، موقوف بر احکم الحاکمین بودن خداست .
و حاصل آن حجت این است که : بعد از آنکه مسلم شد که انسان در احسن تقویم خلق شده ، و معلوم شد که بعد از خلقت ، به دو طایفه تقسیم مى‏شود ، طایفه‏اى که از تقویم خدادادیش که تقویمى احسن بود خارج و به سوى اسفل سافلین برمى‏گردد ، و طایفه‏اى که به همان تقویم احسن الهى و بر صراط فطرت اولش باقى مى‏ماند .
و از سوى دیگر خداى تعالى مدبر امور ایشان ، احکم الحاکمین است .
و از سوى سوم حکمت خدا اقتضا دارد که با این دو طایفه یک جور معامله نکند نتیجه مى‏گیریم که پس باید روز جزایى باشد ، تا هر طایفه‏اى به جزاى عملى که کرده‏اند برسند ، و عقل و فطرت آدمى اجازه نمى‏دهد و بهانه‏اى ندارد که این روز جزا را تکذیب کند .
و اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى‏شود : آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه‏تر و متقن‏تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است . معنى اول مناسبتر به نظر مى‏رسد .
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) سوره و التین را تلاوت مى‏فرمود وقتى به آیه ا لیس الله باحکم الحاکمین مى‏رسید ، مى‏فرمود : بلى و انا على ذلک من الشاهدین : آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم .
خداوندا ! ما نیز گواهى مى‏دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا ! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده‏اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد .
بارالها ! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما .
آمین یا رب العالمی

آرزو شجیعی دانشکده علوم چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 07:26 ق.ظ

جواب سوال ۸ :
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
و اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است . ولى چنانکه گفتیم معنى اول مناسب تر به نظر مى رسد.
در این آیه خداوند با ایجاد سوالی در واقع قصد ایجاد لحظه ای مکث و تفکر بیشتر را در انسان ها داشته .

سیدرضا موسوی -دانشکده ادبیات چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 08:33 ق.ظ

إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلّهِ

گر بنوازی به لطف ور بگدازی به قهر

حکم تو بر من روان زجر تو بر من رواست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد