پرسش های خداوند از ما - ۸

 

سؤال هشتم 

 

 

سوره تین - آیه ۸

نظرات 70 + ارسال نظر
محمود عزیزی چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:39 ق.ظ

- آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
و احکم الحاکمین بودن خدا به این معنا است که او فوق هر حاکم است ، چون حکمش‏
متقن‏ترین حکم است ، و در حقیقت نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، حکم او به هیچ وجه دچار وهن و اضطراب و بطلان نمى‏گردد ، خداى تعالى در عالم خلقت و تدبیر حکمى مى‏راند که به مقتضاى حکمت باید رانده شود ، حکمى متقن و زیبا و با نفوذ ، و چون از یکسو خداى تعالى احکم الحاکمین ، و از سوى دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب مى‏سازد که خداى تعالى بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقى آخرت فرق بگذارد ، و همین است که مساله بعث را واجب مى‏کند

سید جلال زمانیان کشفی-دانشکده علوم چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:49 ب.ظ

به نام تو
ای خدای مهربان
میدانم که تمام امورراباحکمت خود هدایت میکنی.
میدانم که اگربلایی میرسد براساس حکت توامتحان است
واگرنعمتی میرسد بازهم امتحان است.
خدایا حکمت توایجاب میکند که ازافتادن برگ خشگی ازدرخت تا پیدایش وتولد کهکشانی دراسمان دیگر همه چیزرابراساس نظمی که ازعدالت متعالیه توسرچشمه گرفته هدایت میکنی ای قادربی همتا.

محمد ساجدی چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:42 ب.ظ

با سلام
احساسی که از این پرسش به انسان دست میدهد اینکه البته که خدا بهترین حاکم و داور و با حکمت ترین است .
و نتیجه عملی و یا تجربه عملی این احساس . رضا به قضای الهی خواهد بود .
ولی اینکه چرا این پرسش بعد از آن قسمها و داستان فراز و نشیب انسان آورده شده است ؟ ذهن را به پویش وامیدارد .
که الحق باید گفت نمیدانیم .
شاید یکی از مفهوم هایش این باشد که این فراز و نشیب انسان . حق و عدالت است و ناشی از رفتار خود انسان که نتیجه داشتن اختیار میباشد .
شاید این مفهوم را نیز بتوان استنباط کرد که این مسیری که خدا برای انسان ایجاد و تعیین کرده است . مسیر عادلانه و درستی میباشد .

غلامحسین وطن حواه- مهندسی پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:07 ب.ظ

ترجمه :
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
تفسیر نمونه
-------------------------------------------------------------
ساختمان وجود تو از یکسو، و ساختمان این جهان پهناور از سوى دیگر، نشان مى دهد که زندگى چند روزه دنیا نمى تواند هدف نهائى آفرینش تو و این عالم بزرگ باشد.
اینها همه مقدمه اى است براى جهانى وسیعتر و کاملتر، و به تعبیر قرآن نشاه اولى خود خبر از نشاه اخرى مى دهد، چرا انسان متذکر نمى شود . عالم گیاهان پیوسته و در هر سال منظره مرگ و حیات مجدد را در برابر چشم انسان مجسم مى سازند، و آفرینشهاى پى در پى دوران جنینى هر کدام معاد و حیات مجددى محسوب مى شود با این همه چگونه این انسان روز جزا را انکار مى کند؟
چنانکه مى فرماید: آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟! (الیس الله باحکم الحاکمین ).
آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است .
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )).
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .

تفسیر المیزان
-------------------------------------------------------------
این سوره مساءله بعث و جزا را یاد آور شده ، مطلب را از راه خلقت انسان در بهترین تقویم ، و سپس اختلاف افراد انسان در بقا بر فطرت اولى و خارج شدن از آن ، و در نتیجه تنزلش تا اسفل سافلین را بیان نموده ، در آخر خاطر نشان مى کند که به حکم حکمت الهى واجب است که بین دو طایفه در دادن جزا فرق گذاشت ، و پاداش هر دو نباید یکسان باشد.
فَمَا یُکَذِّبُک بَعْدُ بِالدِّینِ أَ لَیْس اللَّهُ بِأَحْکمِ الحَْکِمِینَ
خطاب در این آیه به انسان است ، البته به اعتبار جنس انسان .
ولى بعضى گفته اند: در ظاهر خطاب به رسول خدا (ص)است ، و در واقع منظور سایر مردمند.
((الیس اللّه باحکم الحاکمین )) - این استفهام براى تقریر و تثبیت مطلب قبل است ، و احکم الحاکمین بودن خدا به این معنا است که او فوق هر حاکم است ، چون حکمش متقن ترین حکم است ،و در حقیقت و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، حکم او به هیچ وجه دچار وهن و اضطراب و بطلان نمى گردد، خداى تعالى در عالم خلقت و تدبیر حکمى مى راند که به مقتضاى حکمت باید رانده شود، حکمى متقن و زیبا و با نفوذ، و چون از یکسو خداى تعالى احکم الحاکمین ، و از سوى دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب مى سازد که خداى تعالى بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقى آخرت فرق بگذارد، و همین است که مساءله بعث را واجب مى کند.
پس تفریعى که در جمله ((فما یکذبک بعد بالدین )) شده ، از قبیل تفریع نتیجه بر حجت است ، و جمله ((الیس اللّه باحکم الحاکمین )) حجت مذکور را تتمیم مى کند، چون تمامیت حجت ، موقوف بر احکم الحاکمین بودن خداست .
و حاصل آن حجت این است که : بعد از آنکه مسلم شد که انسان در احسن تقویم خلق شده ، و معلوم شد که بعد از خلقت ، به دو طایفه تقسیم مى شود، طایفه اى که از تقویم خدادادیش که تقویمى احسن بود خارج و به سوى اسفل سافلین برمى گردد، و طایفه اى که به همان تقویم احسن الهى و بر صراط فطرت اولش باقى مى ماند. و از سوى دیگر خداى تعالى مدبر امور ایشان ، احکم الحاکمین است . و از سوى سوم حکمت این خدا اقتضا دارد که با این دو طایفه یک جور معامله نکند نتیجه مى گیریم که پس باید روز جزایى باشد، تا هر طایفه اى به جزاى عملى که کرده اند برسند، و عقل و فطرت آدمى اجازه نمى دهد و بهانه اى ندارد که این روز جزا را تکذیب کند.

نظر شخصی
خدایا ! از آنجا که از تمام صفات بد منزهی ، و بنده ات را دوست داری ، و از طرفی چون خالقی و به تمام جوانب و نیازمندی های بنده ات آگاهی ، جز خیر و حکمت برای بنده ات نمی خواهی.
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.

مصطفی مهران پور -->اقتصاد نظری یکشنبه 30 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:31 ق.ظ

به نام خداوند حکیم.معنی:آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟: آری. شهادت می دهم که خداوند بهترین حاکمان است. ::نه:: فقط در عالم یک حاکم بیشتر نیست و فقط او خداست. و دیگران مخلوقات او . اگر هم ائمه حاکمان او در زمین بودند آنها فرمان های او را جاری می ساختند.
خدایا عمل و اخلاقم را آنطوری که خودت از من می خواهی قرار ده! تا عبد شایسته ای برای تو باشم.
اوست که مسلط بر ماست و ما را بهتر خودمان می شناسد. اوست که بر اساس حکمت بر ما حکم میکند.
ای خدا چرا اینقدر من بی فکرم. این آیات عظیم که به جای اینکه خود ما فکر کنیم و به آن برسیم از جانب بهترین حاکم بر ما فرستاده شده و این بالاترین رحمت الهی است. خدایا درک آن عظیم را نمی توان کرد. حداقل به ما قدرت عمل به آن را ده!
ای مهربان ترین مهربان ها.

هاجر لکزیان - دانشکده علوم تربیتی دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 02:51 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
این آیه مانند همه آیات قرآن معانی بیشماری دارد. اما درک من از این آیه کمی عجیب است .به نظر من این آیه دارای نشانه هایی است که آن را به میزان بسیار زیادی به مسئله (( فلسطین و قدس شریف )) مرتبط می سازد . نشانه هایی مانند اشاره به (زیتون و انجیر )و یا اشاره به شهر مکه که قبله دوم مسلمین گردید. و یا اشاره به انسان هایی که ابتدا به بهترین شکل توسط خداوند آفریده شدند. اما سپس به گمراهی و سقوط و تباهی کشیده شدند. و سپس این سوال الهی که آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
در واقع به تصور من در این سوره و مخصوصا در آیه ی انتهای آن پروردگار عالم عاقبت مسئله ی فلسطین و قدس شریف را بیان می دارد . و می فرماید که اوست (خداست) که سرنوشت نهایی این سرزمین ((و حتی تمامی سرزمین ها و حقوق به زور اشغال شده ی مومنان را معلوم می دارد)). و البته در این راه اوست که بهترین و عادلانه ترین راه را حکم می نماید. و به راستی که تو قاضی القضات جهانی ای خالق بی همتای ما!!!!....

زینب شهری نژاد دانشکده ادبیات پنج‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 05:06 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست؟!
هر کسی می داند که خدا احکم الحاکمین و اعدل العادلین است. لذا تصور اینکه ما می توانیم گناه کنیم و خدای ارحم الراحمین بی هیچ دلیلی گناهان ما را می بخشد تصوری است باطل.
اگر خداوند از روی لطف و کرم خود گناهان ما را بخشید که چه بهتر اما اگر خداوند بخواهد از روی عدالتش به اعمال ما نگاه کند و ثواب یا عقابی بدهد وای بر ما....

شهناز مظهری نمین - الهیات شنبه 6 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:26 ق.ظ

( ألیس الله بأحکم الحاکمین)آیا خداوند حاکمترین حاکمان نیست که این گونه قضیه جزای اعمال را مرتب کرده؟ از این بهتر دیگر چه می تواند باشد؟ امکانات ذاتی و خارجی در اختیار انسان گذاشته می شود،اگر از این امکانات درست استفاده کرد اجر غیر ممنون به او تعلق می گیرد و اگر درست استفاده نکرد به اسفل سافلین برده می شود. حال از این بهتر می شود حکومت کرد و قضاوت نمود؟آیا با توجه به این، خداوند أحکم الحاکمین نیست؟ که امر جزا و دین را بر این اساس استوارکرده؟ قال رسول الله : بلی و إنّاعلی ذلک من الشاهدین.

مهدی رجائی دانشکده مهندسی دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:02 ب.ظ

آیا خدا مقتدرتر و عادل ترین حکم فرمایان عالم نیست(البته هست).

مریم گشاده رو-کشاورزی سه‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 11:38 ق.ظ

اگر انسانی بخواهد در باره موضوعی حکم کند و به اموری رسیدگی کند بر اساس حدسیات خودش و بر اساس بعضی شواهد حکم می راند که این کارش گاه درست و گاه اشتباه است
اما وقتی در باره حکومت خدا می گوییم در باره حاکمی صحبت نمی کنیم که در سرزمینی دور بر تختی نشسته و گاه گاه به احوال مردم رسیدگی می کند
او ذره ذره اعمال ما را می سنجد و از تمام نیاز های مادی و معنوی ما آگاه است اگر قضاوت او را بخواهیم چه کسی بهتر از او قضاوت می کند او که از رگ گردن به ما نزدیک تر است همه امور به دست اوست هیچ حاکمی نمی تواند باران را به زمین خشک و بر سر مردم بباراند و یا اگر هم بتواند نمی داند کدام قطره بر سر چه کسی فرود می آید حتی زمام امور حاکمان زمینی هم به دست خداست چرا که خدا وجود مطلق است و وجود همه حتی حاکمان قدرتمند زمین هم وابسته اوست همه فقر و نیاز مطلقند پس چرا ما مرعوب قدرت عده ای شویم و از ترس راه خدا را رها کنیم

۸۴۱۶۵۰۳۰۴۵ شنبه 13 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:14 ب.ظ

۸۴۱۶۵۰۳۰۴۵
- آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است . خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى

۸۲۱۲۲۵۳۳۳۵ دانشکده علوم تربیتی یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 04:53 ب.ظ

آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟!
چنانکه مى فرماید: آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟! (الیس الله باحکم الحاکمین ).
و آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است .
عالم گیاهان پیوسته و در هر سال منظره مرگ و حیات مجدد را در برابر چشم انسان مجسم مى سازند، و آفرینشهاى پى در پى دوران جنینى هر کدام معاد و حیات مجددى محسوب مى شود با این همه چگونه این انسان روز جزا را انکار مى کند؟
پاسخ: خدایا ما روز به روز با پیشرفت علم ُاگر درست فکر کنیم هر چه بیشتر به حکیمانه بودن کارهایت پی می بریم.

فاطمه تقی پناهی-علوم تربیتی چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:43 ق.ظ

به کجا چنین شتابان!
این را تو به من گفتی

وقتی داشت پایم می لغزید
و فکر می کردم که این لغزش
این ضایع کردن حق دیگری
این شکستن دل
این بی توجهی و اهمال
این فراموشی و
و این وانمود کردن به دیده نشدن از سوی تو
پاسخی ندارد...

که تو خطاب به من گفتی
آهای مگه تو نمی دونی که من بهتر از همه
در مورد کارهات
حرفات
رفتارهات
فکرات
آرزوهات
حکم می کنم...

پوریا ابری ۸۳۱۲۲۲۰۰۶۹ چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 06:30 ب.ظ

آیا خدا مقدرتر و عادل تر از حکمفرمایان عالم نیست

وحیده حاجی محمدی پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 08:19 ق.ظ

آیا نیکوترین داوران نیست ؟

مهدی کوهستانی - علوم پایه پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:41 ق.ظ

ترجمه :
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟

پاسخ فطرت من :
بارها برام پیش اومده که حق با من بوده ولی با تمام سعی وتلاشی که کردم محکوم شدم اما چیزی که تونسته بهم ارامش بده توجه به همین نکته بوده که خدایی هست وحساب وکتابی واون خودش بهترین حکم کنندگان است اون کسی است که
فمن یعمل مثقال ذره خیر یره
ومن یعمل مثقال ذره شر یره
پس اون حاکم مطلق که عادل است داد تمام مظلومان را از ظالمان میگیره
دیر یازود این کار رو انجام میده
اما توی این دنیا وعده داده که روزی میرسه که حکومت به دست مظلومان خواهد رسید وان روزگاری است که امام زمان ظهور کنند
انجاست که دیگر حقی پایمال نخواهد شد وحکومت عدل وداد در سراسر گیتی حکمفرما میشود
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه
تعز بها الاسلام واهله وتذل بها النفاق واهله

۸۵۲۲۲۵۳۰۱۸ پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 11:20 ق.ظ

ترجمه :
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟
حرف دل :
بارها برام پیش اومده که حق با من بوده ولی با تمام سعی وتلاشی که کردم محکوم شدم اما چیزی که تونسته بهم ارامش بده توجه به همین نکته بوده که خدایی هست وحساب وکتابی واون خودش بهترین حکم کنندگان است اون کسی است که
فمن یعمل مثقال ذره خیر یره
ومن یعمل مثقال ذره شر یره
پس اون حاکم مطلق که عادل است داد تمام مظلومان را از ظالمان میگیره
دیر یازود این کار رو انجام میده
اما توی این دنیا وعده داده که روزی میرسه که حکومت به دست مظلومان خواهد رسید وان روزگاری است که امام زمان ظهور کنند
انجاست که دیگر حقی پایمال نخواهد شد وحکومت عدل وداد در سراسر گیتی حکمفرما میشود
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه
تعز بها الاسلام واهله وتذل بها النفاق

لاله صفایی دانشکده علوم حدیث پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 05:56 ب.ظ



8-الیس الله باحکم الحاکمین ؟؟؟

آیا خداوند احکم الحاکمین نیست ؟

واااااااااااااای چرااااااااااا
هست هست هست
وای بر من هست . خدا احکم الحاکمینه
خدایا در پیشگاه عدل تو مور چه عرضه کند ؟؟
بال ملخی در پیشگاه حکم تو کجا ارزد ؟؟؟
خدایا رحمی به حال بنده گنهکاری کن
که جز امید به فضل وکرمت هیچ ندارد .
خدایا میدونم حاکم و شاهد تویی
خدایا گناه من به حساب خوار دونستن تو نیستا
خدایا به حساب نشناختن عظمت و کبریایی تو نیستا
به حساب ندونستن احکم الحاکمینی تو نیستا
اینا به حساب خطای نفس منه
به حساب جهل و نادونی منه
اینا به حساب امید به فضل و کرم توه
امیدم به رحمتت اینقدر زیاده که
مثل همیشه شرمنده ام
با رحمتت جوابمو بده نه با عدلت یا کریم ...

معصومه اکرامی -مرکز کامپیوتر شنبه 20 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 07:58 ق.ظ

آیا خدا بهترین حکم کنندگان نیست؟

1- نعمت‏هاى دنیوى حتى خوردنى‏ها، قداست دارد و مورد سوگند الهى واقع شده‏اند. <<و التین و الزیتون>>
2- سلامتى که از طریق غذا بدست مى‏آید و امنیّت مهمترین نیازهاى مادى انسان است. <<التین و الزیتون... البلد الامین>>
3- قداست وحى به زمین‏ها نیز سرایت مى‏کند. <<طور سینین>>
4- امنیّت شهر مکّه، دعاى حضرت ابراهیم است که گفت: <<ربّ اجعل هذا بلداً آمنا>> و این دعا مورد استجابت واقع شد. <<هذا البلد الامین>>
5 - انسان در آفرینش بر همه موجودات برترى دارد. <<خلقنا الانسان فى احسن تقویم>>
6- خداوند بر آغاز و فرجام انسان حاکم است. <<خلقنا... رددنا>>
7- انسان در اصل خلقت پستى ندارد و سقوط او در طىّ مراحل زندگى واقع مى‏شود. <<خلقنا الانسان فى احسن تقویم ثمّ رددناه اسفل سافلین>>
8 - انسان که برترین مخلوق است. سقوطش نیز از همه موجودات پست‏تر است. <<احسن تقویم... اسفل سافلین>> (چنانکه در آیات دیگر نیز مى‏فرماید: <<اولئک کالانعام بل هم اضلّ>> )
9- دورى از ایمان و عمل صالح سبب سقوط است و ایمان، عامل دورى از هر گونه پستى و نزول است. <<رددناه اسفل سافلین الاّ الّذین امنوا و عملوا الصالحات>>
10- با آنکه خداوند خالق انسان است و هرگونه بخواهد حق دارد با مخلوقش رفتار کند، امّا او بر اساس عدل، حکم مى‏کند و بهترین داوران است. <<احکم الحاکمین>>

۸۴۱۳۱۴۰۰۶۶-دانشکده ادبیات شنبه 20 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 08:26 ق.ظ

ترجمه :
آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد